معرفی کالاهای دیجیتال

معرفی کالاهای دیجیتال

بررسی و انتخاب کالای دیجیتال
معرفی کالاهای دیجیتال

معرفی کالاهای دیجیتال

بررسی و انتخاب کالای دیجیتال

Nokia Lumia 630 Dual

Nokia Lumia 630 Dual

 

 

Nokia Lumia 630 Dual

گوشی موبایل نوکیا لومیا 630 دو سیم کارت


معرفی اجمالی محصول

Nokia Lumia 630 Dual


لومیا 630 و 930 اولین اسمارت فون های نوکیا به حساب می‌آیند که به طور پیش فرض با جدیدترین نسخه‌ی سیستم عامل این شرکت یعنی ویندوزفون 8.1 ارائه شدند. اما این بدان معنی نیست که ویندوزفون 8.1 تنها برای این دو گوشی نوکیا عرضه شده؛ بلکه شرکت مایکروسافت وعده داده تا تمام گوشی‌های لومیایی خود را که سیستم عامل ویندوزفون 8.0 بر روی آن‌ها نصب بوده، به ویندوزفون 8.1 ارتقا دهد. به واقع لومیا 930 را باید در رسته‌ی گوشی‌های High End و پرچم‌دار نوکیا در سال 2014 بدانیم و لومیا 630 را در رده‌ی گوشی‌های میان رده‌ی این شرکت قرار داد. نوکیا لومیا 630، مجهز به یک نمایشگر 4.5 اینچی از نوع IPS است که می‌تواند تصاویر را با دقت 480 در 854 پیکسل نمایش دهد. وظیفه‌ی پردازش این گوشی را پردازنده‌ی چهار هسته ای Cortex A7 به عهده دارد که می‌تواند با حداکثر سرعت 1.2 گیگاهرتز دستورات را پردازش نماید. همچنین یک رم 512 مگابایتی این پردازنده را همراهی می‌کند که کاملا کافی به نظر می‌رسد. هشت گیگابایت حافظه‌ی داخلی این گوشی را تشکیل می‌دهد که تقریبا تنها نیمی از آن در اختیار کاربر می‌باشد. از این رو حافظه‌ی داخلی نسبتا کم این گوشی، ممکن است دست کاربران را در نصب و اجرای برنامه های گوناگون کوتاه نماید. به همین خاطر نوکیا برای این میان رده‌ی خود از یک درگاه کارت microSD استفاده نموده که کاربران می‌توانند تا 128 گیگابایت به حافظه‌ی این گوشی اضافه نمایند. یک دوربین 5 مگاپیکسلی هم در قاب پشتی 630 قرار گرفته که هیچ فلاشی آن را همراهی نمی‌کند. مطمئنا عکاسی در شب با این گوشی به یکی از مشکلات کاربران تبدیل خواهد شد. دست آخر یک باتری لیتیوم یونی با ظرفیت 1830 میلی آمپر ساعتی انرژی مورد نیاز برای این گوشی را تهیه می‌نماید که می‌تواند تا بیش از 600 ساعت در حالت استندبای شارژدهی نماید. در نهایت باید بگوییم که اگر برای خرید اسمارت فون آینده‌ی خود قصد هزینه‌ی زیادی را ندارید و در عین حال می‌خواهید گوشیتان از کیفیت و امکانات خوبی برخوردار باشد، انتخاب‌های اندرویدی زیادی پیش روی شما خواهد بود. اما اگر بخواهید کمی فضای متفاوت‌تری را در گوشی هوشمند تجربه نمایید، ما به شما لومیا 630 را توصیه می‌نماییم. برای آشنایی بیشتر با اولین میان رده‌ی نوکیا با سیستم عامل ویندوزفون 8.1، با معرفی کالاهای دیجیتال همراه باشید.


مشخصات فنی     Nokia Lumia 630 Dual

مشخصات کلی

تعداد سیم کارت

دو سیم کارته

قطع سیم کارت

سایز میکرو (12 × 15 میلی‌متر)

ابعاد

9.2 × 66.7 × 129.5 میلی‌متر

وزن

134 گرم

ساختار بدنه

پلاستیک

پردازنده

تراشه

Qualcomm Snapdragon 400 Chipset

پردازنده ‌ی مرکزی

Quad-core Cortex-A7 CPU

نوع پردازنده

32 بیت

فرکانس پردازنده ‌ی مرکزی

1.2 گیگاهرتز

پردازنده ‌ی گرافیکی

Adreno 305

حافظه

حافظه داخلی

8 گیگابایت

مقدار  RAM

512 مگابایت

پشتیبانی از کارت حافظه جانبی

microSD

قابلیت نصب کارت حافظه

دارد

حداکثر ظرفیت کارت حافظه

128 گیگابایت

صفحه نمایش

صفحه نمایش رنگی

دارد

صفحه نمایش لمسی

دارد

نوع

LCD

فن‌آوری

IPS

اندازه

4.5 اینچ

رزولوشن

854 × 480

تراکم پیکسلی

218 پیکسل بر هر اینچ

تعداد رنگ

16 میلیون رنگ

محافظت

Corning Gorilla Glass 3

سایر قابلیت‌ها

قابلیت دریافت تا 5 لمس همزمان

ارتباطات

شبکه های ارتباطی

3G , 2G

شبکه 2G

GSM 850 / 900 / 1800 / 1900

هر دو سیم کارت

شبکه 3G

HSDPA 850 / 900 / 1900 / 2100

توضیحات 3G

HSPA با سرعت دانلود 21.1 مگابیت بر ثانیه و آپلود 5.76 مگابیت بر ثانیه

فن‌آوری‌های ارتباطی

GPRS , EDGE , Wi-Fi , بلوتوث , رادیو

Wi-Fi

Wi-Fi 802.11 a/b/g/n

DLNA , Hotspot

بلوتوث

نسخه‌ 4.0

A2DP , LE/ Apt-X

فن‌آوری مکان‌یابی

A- GPS , GLONASS

درگاه ارتباطی

microUSB v2.0

دوربین

دوربین

دارد

رزولوشن عکس

5 مگاپیکسل

فوکوس اتوماتیک

دارد

فلش

ندارد

فیلمبرداری

رزولوشن 720 × 1280 و سرعت 30 فریم بر ثانیه (720p@30FPS)

سایر قابلیت‌های دوربین

سایز سنسور 1/4 اینچ (''Sensor Size 1/4)

قابلیت ثبت موقعیت جغرافیایی عکس‌ها و فیلم‌ها (Geo-Tagging)

قابلیت عکاسی پانوراما ( Panorama )

دوربین سلفی

ندارد

صدا

جک 3.5 میلی‌متری صدا

دارد

بلندگو

دارد

امکانات نرم افزاری

سیستم عامل

Microsoft Windows

نسخه سیستم عامل

Windows Phone 8.1

پشتیبانی از زبان فارسی

دارد

منوی فارسی

ندارد

قابلیت‌های نرم‌افزاری

MMS , ایمیل , مرورگر HTML5 , قابلیت نمایش اسناد مایکروسافت آفیس , قابلیت نمایش فایل‌های متنی PDF , قابلیت استفاده از سرویس شبکه‌های اجتماعی , برنامه ویرایش عکس , سرویس‌های گوگل شامل Google Search, Google Maps, Gmail و YouTube

دفترچه تلفن

با امکان افزودن مخاطب به تعداد بی‌نهایت

موسیقی

MP3 , +eAAC , WMA , WAV

ویدیو

MP4 , WMV , H.264

ضبط صدا

ندارد

سایر مشخصات

حسگر ها

مانیتورکننده وضعیت حسگرها (SensorCore) , شتاب‌سنج ( Accelerometer )

باتری قابل تعویض

دارد

مشخصات باتری

باتری از نوع لیتیوم-یون با ظرفیت 1830 میلی‌آمپر ساعت

میزان شارژ آماده به کار

648 ساعت

میزان شارژ مکالمه

16 ساعت

سایر قابلیت‌ها

قابلیت حذف صدا‌های مزاحم هنگام مکالمه با استفاده از میکروفون دوم (Active Noise Cancellation With Dedicated Mic)

15 گیگابایت فضای ابری رایگان وان‌درایو (OneDrive Cloud Storage)

اقلام همراه گوشی

باتری , دفترچه‌ راهنما , شارژر

www.mtlc.blogsky.com

 

 

  نقد و بررسی تخصصی

Nokia Lumia 630 Dual

لومیا 630 و 930 اولین اسمارت فون های نوکیا به حساب می‌آیند که به طور پیش فرض با جدیدترین نسخه‌ی سیستم عامل این شرکت یعنی ویندوزفون 8.1 ارائه شدند. اما این بدان معنی نیست که ویندوزفون 8.1 تنها برای این دو گوشی نوکیا عرضه شده؛ بلکه شرکت مایکروسافت وعده داده تا تمام گوشی‌های لومیایی خود را که سیستم عامل ویندوزفون 8.0 بر روی آن‌ها نصب بوده، به ویندوزفون 8.1 ارتقا دهد. به واقع لومیا 930 را باید در رسته‌ی گوشی‌های High End و پرچم‌دار نوکیا در سال 2014 بدانیم و لومیا 630 را در رده‌ی گوشی‌های میان رده‌ی این شرکت قرار داد. نوکیا لومیا 630، مجهز به یک نمایشگر 4.5 اینچی از نوع IPS است که می‌تواند تصاویر را با دقت 480 در 854 پیکسل نمایش دهد. وظیفه‌ی پردازش این گوشی را پردازنده‌ی چهار هسته ای Cortex A7 به عهده دارد که می‌تواند با حداکثر سرعت 1.2 گیگاهرتز دستورات را پردازش نماید. همچنین یک رم 512 مگابایتی این پردازنده را همراهی می‌کند که کاملا کافی به نظر می‌رسد. هشت گیگابایت حافظه‌ی داخلی این گوشی را تشکیل می‌دهد که تقریبا تنها نیمی از آن در اختیار کاربر می‌باشد. از این رو حافظه‌ی داخلی نسبتا کم این گوشی، ممکن است دست کاربران را در نصب و اجرای برنامه های گوناگون کوتاه نماید. به همین خاطر نوکیا برای این میان رده‌ی خود از یک درگاه کارت microSD استفاده نموده که کاربران می‌توانند تا 128 گیگابایت به حافظه‌ی این گوشی اضافه نمایند. یک دوربین 5 مگاپیکسلی هم در قاب پشتی 630 قرار گرفته که هیچ فلاشی آن را همراهی نمی‌کند. مطمئنا عکاسی در شب با این گوشی به یکی از مشکلات کاربران تبدیل خواهد شد. دست آخر یک باتری لیتیوم یونی با ظرفیت 1830 میلی آمپر ساعتی انرژی مورد نیاز برای این گوشی را تهیه می‌نماید که می‌تواند تا بیش از 600 ساعت در حالت استندبای شارژدهی نماید. در نهایت باید بگوییم که اگر برای خرید اسمارت فون آینده‌ی خود قصد هزینه‌ی زیادی را ندارید و در عین حال می‌خواهید گوشیتان از کیفیت و امکانات خوبی برخوردار باشد، انتخاب‌های اندرویدی زیادی پیش روی شما خواهد بود. اما اگر بخواهید کمی فضای متفاوت‌تری را در گوشی هوشمند تجربه نمایید، ما به شما لومیا 630 را توصیه می‌نماییم. برای آشنایی بیشتر با اولین میان رده‌ی نوکیا با سیستم عامل ویندوزفون 8.1، با دیجی کالا همراه باشید.



طراحی و ساخت

خیلی از کاربران در نگاه اول به رخ این گوشی (در زمانی که نمایشگر آن خاموش باشد) متوجه شباهت بسیار زیاد آن به آیفون 5 می‌شوند. دلیل عمده‌ی این شباهت به خاطر نزدیک بودن رنگ حاشیه نمایشگر و خود صفحه نمایش است. همچنین باید این نکته را متذکر شویم که در تمام رنگ‌های لومیا 630، حاشیه‌ی صفحه نمایش به رنگ مشکی بوده و این ویژگی در تمام رنگ‌های آن صدق می‌کند. 

در بالای نمایشگر این دستگاه، خروجی صدای مکالمه وجود دارد که کمی از سطح صفحه نمایش پایین‌تر قرار گرفته است. کمی پایین‌تر از این خروجی صدا نیز نشان NOKIA به چشم می‌خورد. این تمام اجزای تشکیل دهنده‌ی نوار بالایی صفحه نمایش این گوشی می‌باشد و منتظر چیز دیگری نباشید. بله؛ جای خالی حسگر نزدیکی (Proximity) در این نوار به شدت احساس می‌شود و دیگر در هنگام نزدیک کردن دستگاه به گوش خود، صفحه نمایش به طور خودکار خاموش نخواهد شد.

به علت قرارگیری دکمه های «بک»، «هوم» و «جستجو» بر روی نمایشگر (On screen)، دیگر در نوار پایینی دکمه‌ی وجود ندارد. به واقع ما زیاد موافق با قرار گیری این دکمه ها بر روی صفحه نمایش نیستیم و ترجیح می‌دادیم، مایکروسافت مانند گذشته، این کلیدها را در لومیا 630، به صورت لمسی خازنی در پایین نمایشگر می‌آورد. همچنین باید این نکته را متذکر شویم که تمام کاربران ویندوزی به محل قرارگیری این کلیدها در پایین نمایشگر عادت کرده‌اند و برای بازگشت به عقب ناخودآگاه، دستشان به گوشه‌ی سمت چپ این گوشی می‌رود. جدای از این حرف‌ها، فضای خالی زیادی بین انتهای نمایشگر این گوشی تا لبه‌ی پایینی وجود دارد و این گپ زیاد در این فضا، بی استفاده مانده است.

لبه های این گوشی در هر چهار طرف، به صورت مسطح طراحی نشده و مقداری زاویه در آن وجود دارد. همین امر سبب می‌شود تا این گوشی از هیچ لبه ای بر روی سطح زمین قرار نگیرد و استوار نماند.

در لبه‌ی سمت راست این میان رده، به ترتیب کلیدهای تغییر صدا و پاور به چشم می‌خورد و در طرف مقابل هیچ کلید و پورتی دیده نمی‌شود.

طبق استانداردی که در بین عموم گوشی‌های هوشمند وجود دارد؛ معمولا پورت microUSB در لبه‌ی پایینی و جک 3.5 میلی متری در لبه‌ی بالایی طراحی می‌شود. نوکیا هم سعی کرده در 630 این استاندارد را حفظ نماید و تغییری به این چیدمان و قرارگیری ندهد.


یکی دیگر از مزیت‌های لومیا 630، قاب پشت آن می‌باشد. نخست آن که مایکروسافت قاب این گوشی را در رنگ‌های زنده و شادی نظیر نارنجی، سبز، زرد، مشکی و سفید طراحی نموده است. علاوه بر این، قاب این گوشی قابل تعویض می‌باشد و کاربران می‌توانند از رنگ‌های متنوع این قاب استفاده نمایند. حال به جنس و کیفیت ساخت این قاب می‌پردازیم. در ابتدا باید بگوییم که درست است که این قاب تماما پلاستیکی می‌باشد، اما کیفیت مطلوب و قابل قبولی دارد. در ابتدا گمان کردیم که این قاب مستعد جذب اثر انگشت است، اما خوشبختانه این اتفاق صورت نگرفت.

همچنین این قاب از لطافت و نرمی خوبی برخوردار است که سبب می‌شود تا حس خوبی را به کاربر در حین کار با آن داشته باشد. دوربین 5 مگاپیکسلی لومیا 630 در وسط ناحیه‌ی بالایی این قاب جای گرفته است. بسیار واضح است که جای خالی فلاش در کنار لنز این دوربین به شدت احساس می‌شود و به واقع وجود یک فلاش LED برای گوشی میان رده ای نظیر لومیا 630، انتظار بی جا و بی موردی نیست. در مرکز این قاب، نشان نوکیا و در گوشه‌ی سمت راست، اسپیکر این میان رده به چشم می‌خورد.


خروجی صدای بلندگوی این گوشی به شکل دایره می‌باشد و به گونه ای کاملا فانتزی طراحی شده است. این در حالیست که اگر قاب پشتی این گوشی را باز کنید، متوجه خواهید شد که طراحی اسپیکر این گوشی در اصل به صورت مستطیل بوده است. بدین معنا که بخشی از این اسپیکر، توسط این قاب پوشیده شده و مانع پخش صدا با تمام قدرت می‌شود. به واقع ما طراحی قاب پشتی این گوشی را بسیار شبیه به گوشی‌های سری X نوکیا می‌دانیم، البته با این تفاوت که قاب 630 از کیفیت بالاتری نسبت به گوشی‌های سری X این کمپانی برخوردار است.



صفحه نمایش

اندازه‌ی نمایشگر لومیا 630 نسبت به نسل قبل خود یعنی لومیا 620 رشدی 0.7 اینچی داشته و اندازه‌ی آن به 4.5 اینچ رسیده. با اغماض می‌توان گفت که کیفیت صفحه نمایش لومیا 630 نسبت به 620 تغییری پیدا نکرده و تنها مقداری به پیکسل‌های طولی آن اضافه گردیده است. لومیا 630 مجهز به یک پنل IPS می‌باشد که رزولوشن 480 در 854 پیکسل معادل با تراکم پیکسلی 218ppi را به نمایش می‌دهد. زوایای دید در این میان رده‌ی نوکیا کاملا مطلوب و رضایت بخش بوده و مشکلی از این بابت با آن برنخوردیم. نکته‌ی دیگری که در مورد نمایشگر این میان رده لازم می‌دانیم بگوییم، حداقل میزان روشنایی آن می‌باشد. با تستی که با این گوشی در تاریکی مطلق گرفتیم، به این نتیجه رسیدیم که با تنظیم نور نمایشگر این گوشی بر روی کمترین حالت، به هیچ سختی در حین کار با گوشی برنخوردیم و چشممان از تماشای صفحه نمایش هرگز خسته نشد. بعد از شرحی کوتاه از مشخصات صفحه نمایش 630 و بیان مزیت‌های آن، حال نوبت آن رسیده تا به تنها عیب نمایشگر این میان رده‌ی مایکروسافت بپردازیم. صفحه نمایش این گوشی مستعد جذب اثر انگشت می‌باشد؛ ولی نه به قدری که کاربران را اذیت نماید. دست آخر مایکروسافت بر روی صفحه نمایش 630 از نسخه‌ی سوم لایه‌ی محافظ Gorilla Glass استفاده کرده است تا از خط و خش هایی که احتمال نشستنشان بر روی این نمایشگر کم هم نیست، محافظت نماید.



دوربین

بخش دوربین لومیا 630 را می‌توان پاشنه آشیل این میان رده‌ی مایکروسافت دانست. مستقیم به سراغ معایب و خلاهایی که در بخش دوربین این گوشی به شدت احساس می‌شود، می‌رویم. لومیا 630 تنها مجهز به یک دوربین 5 مگاپیکسلی است که قادر است تصاویری با حداکثر وضوح تصویر 2592 در 1944 پیکسل ثبت نماید. اما چیزی که خلا آن در کنار لنز دوربین به شدت احساس می‌شود، فلاش LED است که 630 از این قابلیت محروم است. مطمئنا تعجب کاربران بیشتر برانگیخته خواهد شد زمانی که این نکته به یادشان بیاید که نسل قبلی همین اسمارت فون یعنی لومیا 620، مجهز به فلاش LED بوده. پس به راحتی می‌توان نبود فلاش در 630 را یک پسرفت برای آن دانست.

تا چند سال پیش، شاید نبود دوربین دوم برای گوشی‌های هوشمند عیب تلقی نمی‌شد، اما اکنون به خاطر آن که این نوع دوربین همه گیر شده و کاربران علاقه‌ی زیادی به عکاسی Selfie از خود نشان داده‌اند، دیگر نبود آن در گوشی‌های میان رده قابل چشم پوشی نیست. متاسفانه لومیا 630 از وجود دوربین دوم بی بهره است و کاربران باید قید عکاسی Selfie با دوربین دوم این گوشی را بزنند. شاید بتوان برای کسانی که علاقه‌ی زیادی به این نوع عکاسی دارند، توصیه نماییم که می‌توانند از دوربین اصلی این گوشی برای عکاسی سلفی استفاده نمایند.


لومیا 630 علاوه بر برنامه ای که همه‌ی گوشی‌های ویندوزی به خدمت دارند، از یک برنامه‌ی ویژه و مخصوص دوربین نوکیا یعنی Nokia Camera برخوردار است. فرق عمده ای که این برنامه با برنامه‌ی معمولی دوربین دارد، در آپشن های گوناگون و تعاملی بودن آن است. یک نوار باریک در سمت راست این برنامه وجود دارد که گزینه هایی از قبیل White Balance، Focus، Sensivity، Shutter Speed و Brightness به چشم می‌خورد. شاید جذاب‌ترین ویژگی Nokia Camera را بتوان بخش Focus دانست. به وسیله این ویژگی کاربران می‌توانند فاصله‌ی فوکوس بین دوربین تا اشیا پیرامون را به صورت دستی تنظیم نمایند. اگر هم مایل به تنظیم دستی آن نباشید، می‌توانید حالت Auto را انتخاب نمایید. در آخر باید گفت که یک دسترسی در منوی تنظیمات برنامه‌ی دوربین این گوشی وجود دارد تا کاربران به طور سریع‌تری به برنامه‌ی Nokia Camera بروند.


اما همان گونه که می‌بینید کیفیت عکس‌های گرفته شده در طول روز با دوربین 5 مگاپیکسلی این گوشی قابل قبول بوده و جزئیات به خوبی قابل رویت است. در طرف مقابل؛ عکس‌های گرفته در تاریکی از کیفیت خوبی برخوردار نبوده و رضایت کاربران را جلب نخواهد کرد. 



سخت افزار و باتری

یکی دیگر از قسمت هایی که لومیا 630 نسبت به 620 پیشرفت داشته، بخش سخت افزار آن می‌باشد. اگر به یاد داشته باشید، لومیا 620 از چیپ Snapdragon S4 ساخت شرکت کوالکام بهره می‌برد که بر روی آن پردازنده‌ی دو هسته ای Krait با توان پردازش یک گیگاهرتز قرار داشت. اما لومیا 630 مجهز به چیپ Snapdragon 400 می‌باشد که بر روی آن پردازشگر چهار هسته ای Cortex A7 جای داده شده است. این پردازنده‌ی می‌تواند دستورات این گوشی را تا حداکثر سرعت 1.2 گیگاهرتز پردازش نماید. در حقیقت مایکروسافت ارتقای خوبی را در بخش سخت افزار لومیا 630 به وجود آورده. این سخت افزار اولین باری نیست که در یک اسمارت فون به کار برده شده، بلکه در گوشی‌های مختلفی به کار برده شده است. یکی از این گوشی‌ها، موتورولا Moto E است که جواب پس داده است. در کنار این پردازنده‌ی چهار هسته ای که بر روی چیپ اصلی این گوشی نشسته، یک رم 512 مگابایتی قرار گرفته. ممکن است خیلی از کاربران در نگاه سطحی بینانه بگویند که مایکروسافت برای لومیا 630 از حافظه‌ی رم کمی استفاده نموده و باید حافظه‌ی رم کم این گوشی را در معایب این گوشی گنجاند. اما در جواب باید بگوییم که این میزان رم شاید برای گوشی‌های اندرویدی که سیستم عاملی بهینه ندارند، کم باشد؛ اما برای سیستم عامل بهینه ای چون ویندوزفون، این مقدار حافظه کاملا مناسب و کافی می‌باشد و عملکرد روانی را در اجرای مالتی تسکینگ دارد. با اینکه قدرت این گوشی به اندازه برادر بزرگ‌تر خود یعنی لومیا 930 نیست، اما به راحتی از پس اجرای اکثر دستورات بر می‌آید.

یکی دیگر از اتفاق‌های خوبی که در ویندوزفون 8.1 افتاده، این است که کاربران می‌توانند برنامه هایی که از بازار ویندوزفون دانلود می‌کنند، بر روی حافظه‌ی جانبی microSD نصب نمایند. به طور کلی کاربران می‌توانند مسیر ذخیره‌ی فایل‌های و داده ها را در قسمت Storage Sense در منوی تنظیمات انتخاب نمایند. بدین معنا که کاربران می‌توانند به صورت جداگانه تعیین نمایند تا موزیک‌ها و ویدئوها، عکس‌ها، برنامه ها و دانلودهای خود را بروی حافظه‌ی داخلی گوشی ذخیره نمایند یا بر روی حافظه‌ی microSD. لومیا 630 دارای هشت گیگابایت حافظه‌ی داخلیست که حدود نیمی از این مقدار حافظه، توسط برنامه های سیستم عامل اشغال شده است. اگر فکر می‌کنید که این مقدار حافظه برایتان کم است، می‌توانید فایل داده ها را به SD card منتقل و ذخیره نمایید. لومیا 630 می‌توانند به مانند پرچم‌داران امروزی تا 128 گیگابایت از کارت حافظه‌ی microSD پشتیبانی کند که این خود بسی جای امیدواری برای کاربران این گوشی میان رده می‌باشد. دست آخر یک باتری لیتیوم یونی با ظرفیت 1830 میلی آمپر ساعتی انرژی مورد نیاز برای این گوشی را تهیه می‌نماید که می‌تواند تا بیش از 600 ساعت در حالت استندبای شارژدهی نماید.



نرم افزار

بدون شک باید مهم‌ترین مزیت این گوشی را سیستم عامل آن بدانیم. بگذارید برای فهم بیشتر این موضوع در همین ابتدا مثالی را برایتان بگوییم. اگر لومیا 630 با سیستم عاملی غیر از ویندوزفون 8.1 نظیر اندروید یا آشا (Asha Software) و با هر ورژنی از آن ارائه می‌شد، این گوشی هیچ جذابیت برای ما حداقل نداشت. واقعا بدون هیچ بزرگ نمایی این واقعیت را به شما می‌گوییم که سیستم عامل این میان رده،‌ جذاب‌ترین ویژگی و بزرگ‌ترین اتفاق در آن می‌باشد. خوب بپردازیم به ویژگی‌های جدید و زیادی که شرکت مایکروسافت برای ویندوزفون 8.1 در نظر گفته. کم و بیش همه‌ی کاربران با مشخصات کلیدی و اصلی ویندوزفون 8.1 آشنا هستند و مطمئنا در بحبوحه‌ی رونمایی از جدیدترین ورژن این سیستم عامل، از ویژگی‌ها و مشخصات اصلی این اسمارت فون از طریق جراید خبر دار شده‌اند. حال قصد داریم به طور کاملا مبسوط و تصویری به مهم‌ترین ویژگی‌های ویندوزفون 8.1 بپردازیم. پس با همراه باشید. 

اگر بخواهیم مهم‌ترین پیشرفت‌های ویندوزفون 8.1 نسبت به ویندوزفون 8.0 را در سه جمله‌ی کوتاه بگوییم، باید به «دستیار صوتی Cortana »، «نوار اعلانات یا همان Action center » و «Jigsaw Puzzle یا همان عکس پس زمینه‌ی تکه تکه شده بر روی کاشی‌ها» اشاره نماییم.

همان طور که می‌دانید یکی از مهم‌ترین ضعف هایی که ویندوزفون 8.0 داشت و کاربران زیادی از آن انتقادات شدیدی می‌نمودند، عدم وجود بخش نوار اعلانات در این سیستم عامل بود. مایکروسافت به خوبی این مشکل را در Winphone 8.0 متوجه شده بود. همچنین به خوبی می‌دانست که این روزها،‌ سیستم عامل‌های روی بورس، نظیر اندروید و iOS در گوشی‌های خود از این امکان بهره‌مندند؛ لذا این غول نرم افزاری بخش نوار اعلانات را در ویندوزفون 8.1 آورد. همان طور که در تصویر می‌بینید، با کشیدن انگشت خود از بالاترین قسمت نمایشگر به پایین، این نوار ظاهر می‌شود. علاوه بر اطلاعاتی نظیر ساعت، باتری و آنتن دهی سیم کارت‌ها و ... که همیشه در بالای صفحه نمایش حضور دارند، تاریخ و میزان شارژ باقی مانده به صورت درصد در پایین آن به چشم می‌خورد. کمی پایین‌تر، چهار گزینه برای دسترسی سریع به برخی ویژگی‌های گوشی دیده می‌شود. در حالت پیش فرض چهار گزینه‌ی WiFi،‌ Bluetooth، دوربین و میزان روشنایی در بالای این نوار قرار گرفته؛ اما کاربران می‌توانند در منوی تنظیمات و در بخش notifications + actions بنا به سلیقه و نیاز خود quick action یا انتخاب سریع بر روی نوار اعلانات را تعیین نمایند. کل این انتخاب‌ها به 11 انتخاب محدود می‌شود که شامل airplane mode، Bluetooth، Brightness، Camera، Internet sharing، Location،‌ Project my screen، quiet hours، rotation lock،‌ VPN و Wi-Fi است. فراموش نکنید که تنها می‌توانید چهار مورد از این گزینه ها را انتخاب کنید تا بر روی نوار اعلانات نمایش داده شود. همچنین در همین بخش گفته شد، یعنی notifications + actions می‌توانید بنا به سلیقه‌ی خود تعیین نمایید که اعلانات در بخش Action center به نشان درآورده شود یا خیر. کمی پایین‌تر از این چهار گزینه در نوار اعلانات، گزینه ای به نام ALL SETTINGS وجود دارد که می‌توانید به طور مستقیم به منوی تنظیمات بروید. در فضای خالی موجود در این نوار هم، اگر اعلانی وجود داشته باشد، به نمایش داده می‌شود. در پایان بخش نوار اعلانات باید به یک نکته‌ی ریز اشاره نماییم، آن هم این که همان گونه که در ابتدای نقد گفته شد، برای بالا دادن این نوار تنها دو راه پیش روی کاربران است. نخست آن که می‌توانید قسمت پایینی نوار را گرفته و به با بالا هدایت نمایید که این کار ممکن است با کمی سختی صورت گیرد. چرا که دقیقا باید باکس آبی رنگ را بگیرید و به بالا بکشید. در غیر این صورت می‌توانید با زدن دکمه‌ی «بک» از دست این نوار رهایی پیدا کنید.


حال به سراغ بررسی دستیار صوتی Cortana می‌رویم. دستیاری که بسیار هوشمند بوده و همراه خوبی برای کاربران خواهد بود. در ابتدا برای کسانی که با این قابلیت زیاد آشنا نیستند، لازم می‌دانیم که مثالی عرض نماییم. ماهیت Cotana شبیه به Siri در گوشی‌های آیفون و یا S voice در گوشی‌های سامسونگ می‌باشد، البته با کمی تفاوت. در ابتدا با رفتن به برنامه‌ی Cortana، به پیغام "How can I help?" مواجه می‌شوید. در پایین این پیام، مثال هایی عبور می‌کند تا کاربران یاد بگیرند چگونه با Cortana کار کنند و با آن ارتباط برقرار نمایند.


به عنوان مثال، ما با گفتن جمله‌ی "Wake me up at 7 o`clock" گوشی به طور هوشمندانه ای متوجه شد تا ساعت را برای 7 کوک نماید و در ساعت 7 ما را بیدار نماید؛ و یا با گفتن جمله‌ی "Do I need a coat?"، کورتانا این پیغام را به شما می‌دهد که نیازی به پوشیدن کت نیست و در کنار این جواب، پیش بینی آب و هوا را در چند ساعت آینده در اختیارتان می‌گذارد.


می‌توان این گونه نتیجه گرفت که Cortana یک دستیار صوتی شخصی در گوشی ویندوزی شما می‌باشد که می‌تواند در زمینه‌ی یادآوری، پیشنهاد، وظایف و بسیاری چیزهای دیگر به شما کمک کند. گفتنی است برای آن که Cortana بتواند عملکرد بهتری داشته باشد، مایکروسافت نیاز دارد تا از موقعیت جغرافیایی شما، لیست مخاطبان، اطلاعاتی از ایمیل و پیام‌ها، تاریخچه‌ی جست‌وجویتان در وب، جزئیات تقویم و اطلاعاتی دیگر جمع آوری و از آن‌ها استفاده نماید. اگر هم از این قابلیت ویژه خوشتان نیامد، می‌توانید Cortana را در هر زمانی خاموش و غیر فعال نمایید.


برای فعال کردن قابلیت " Jigsaw Puzzle" باید به منوی تنظیمات رفته و از آن منو، گزینه‌ی اول یعنی start+theme را انتخاب نمایید. در این منو کاربران می‌توانند به راحتی با انتخاب یک عکس از آلبوم گالری، آن را در پس زمینه‌ی کاشی‌های موجود در صفحه‌ی اصلی گوشی قرار دهند. اگر هم از این ویژگی خوشتان نیامد،‌ به راحتی می‌توانید با انتخاب گزینه‌ی remove در همین صفحه، از این ویژگی رها شوید و دیگر هیچ کاشی شفافی بر روی صفحه‌ی اصلی این گوشی وجود نداشته باشید.

چندی پیش با خبر شدیم که شرکت مایکروسافت جشنی برای سیصد هزارتایی شدن تعداد برنامه های خود در ویندوز استور گرفت که این می‌تواند خبری بسیار خوشحال کننده و مسرت بخش برای کاربران گوشی‌های ویندوزی باشد. چرا که یکی از چند مشکلی که کاربران گوشی‌های ویندوزی داشتند، تعداد برنامه های کم آن بود و ابراز داشتند که تنوع و کمیت برنامه های فارسی و غیر فارسی موجود در ویندوز استور به پای گوگل استور نمی‌رسد. حال با این اتفاق خجسته ای که برای بازار برنامه های ویندوزفون افتاده است، دیگر نمی‌توان سخت گیری سال‌های گذشته را بر این سیستم عامل جذاب گرفت. 


با فشردن دکمه‌ی «بک» می‌توانید به لیست برنامه های در حال اجرا دسترسی داشته باشید و اگر دیگر احتیاجی به این برنامه ها نداشته باشید می‌توانید با فشردن علامت «ضربدر» در بالای هر کادر و یا به پایین کشاندن آن، از شر آن‌ها خلاص شوید. اما کاربران این سیستم عامل نمی‌توانند به طور یک جا تمام برنامه های در حال اجرا را ببندند و مجبور هستند به صورت تک تک، آن‌ها را ببندند. اما کاربران گوشی‌های اندرویدی به راحتی می‌توانند به تنهایی و یا به طور یک جا از این برنامه ها خلاص شوند. پس با این مثال می‌توان به برتری اندروید نسبت به ویندوزفون، در این زمینه‌ی خاص پی برد.

همچنین با فشردن و نگه داشتن کلید «سرچ»، می‌توانید گوشی خود را آماده نمایید تا به دستورات شما گوش فرا دهد و به آن‌ها عمل کند. به عنوان مثال به گوشی خود می‌توانید بگویید "Call Mom" تا با کانتکتی که به نام Mom ذخیره کرده‌اید، تماس بگیرد؛ و یا می‌توانید با گفتن جمله‌ی "ٰText Dad" به کانتکت Dad پیام بفرستید.



حرف آخر

مایکروسافت برای نام گذاری تمام محصولات 2014 خود، شیوه ای جالب به کار برده است. به واقع این شرکت برای سهولت و شبیه بودن نام محصولات جدید خود به نام مدل‌های قبلی خود، 10 واحد (عدد) به مدل گوشی‌های سری 2013 خود اضافه نموده تا هم شباهت را بین گوشی‌های نسل قبل و بعد خود حفظ کرده باشد و هم نشانه ای از پیشرفت و ارتقا را در محصول جدید نشان داده باشد. به عنوان مثال این شرکت نام گوشی لومیا 620 که محصول سال 2013 بود را به 630 تغییر داده. این شیوه‌ی نام گذاری گفته شده، در تمام اسمارت فون های نوکیا دیده می‌شود؛ از پایین رده‌ترین گرفته تا High End ترینشان. بدین صورت که مدل سال 2014 گوشی‌های لومیا 520 و 920 به 530 و 930 تغییر پیدا کرده‌اند. 

صادقانه بگوییم، نوکیا لومیا 630 جز در اندازه‌ی نمایشگر، چیپ ست و پردازنده پیشرفت دیگری نسبت به نسل قبلی خود لومیا 620 نداشته. البته این جنبه‌ی مثبت این گوشی می‌باشد. وجه منفی این گوشی پسرفت آن نسبت به نسل قبلی خود می‌باشد؛ جایی که فلاش و دوربین دوم در لومیا 620 حضور داشت؛ اما در 630 حذف گردیده است. پس نه مطلقا می‌توان گفت که 630 نسبت به 620 پسرفت داشته و نه اینکه کاملا پیشرفت. مایکروسافت همان سیاستی که سایر سازنده های تلفن همراه در تولید گوشی‌های میان رده، استفاده می‌کنند، در لومیا 630 به کار برده است. سیاستی که شرکت‌ها برای مقرون به صرفه تر کردن گوشی‌های میان رده‌ی خود، به حذف برخی ویژگی‌های و بخش‌های آن می‌پردازند.