معرفی کالاهای دیجیتال

معرفی کالاهای دیجیتال

بررسی و انتخاب کالای دیجیتال
معرفی کالاهای دیجیتال

معرفی کالاهای دیجیتال

بررسی و انتخاب کالای دیجیتال

Apple iPad Pro 12.9 inch WiFi Tablet - 128GB



Apple iPad Pro 12.9 inch WiFi Tablet - 128GB




 

 


Apple iPad Pro 12.9 inch WiFi Tablet - 128GB

تبلت اپل مدل iPad Pro 12.9 inch نسخه‌ی WiFi - ظرفیت 128 گیگابایت





معرفی اجمالی محصول

Apple iPad Pro 12.9 inch WiFi Tablet - 128GB



بدون شک، آیفون‌ها و آیپدهای اپل یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین دستگاه‌های دنیا به شمار می‌روند. اما چند وقتی می‌شود که بازار تبلت‌ها با افت فروش و رکود روبرو شده است. در واقع این مشکل هرگز به آیپدها مربوط نمی‌شود و مستقیما به خود تبلت‌ها برمی‌گردد. کاربران، تبلت‌های خود را به‌اندازه‌ی گوشی‌های هوشمند آپدیت نمی‌کنند. ازاین‌رو تولیدکنندگان تبلت، یک ‌به‌ یک به دنبال راه‌حلی برای بهبود وضعیت خود و صدالبته این فرم فکتور هستند.


 شرکت اپل در 18 شهریور 1394 از راهکاری جالب و جذاب برای بهبود وضعیت تبلت‌های خود رونمایی کرد. این راهکار چیزی جز تبلت «آیپد پرو» نبود. در حقیقت آیپد پرو را می‌توان نسخه‌ی بزرگ‌شده و بهبودیافته‌های آیپدهای پیشین اپل دانست. شگفت‌انگیزترین ویژگی این تبلت مربوط به نمایشگر آن می‌شود. اپل از یک نمایشگر بزرگ و غول‌آسای 12.9 اینچی برای این تبلت استفاده کرده تا بدین ترتیب پا را فراتر از اندازه‌ی تبلت‌ها گذاشته باشد. با یک مقایسه سریع بین این محصول و لپ‌تاپ مک‌بوک جدید اپل، متوجه می‌شویم که هر دو دستگاه، اندازه‌ای کم‌وبیش یکسانی دارند. نمایشگر آیپد پرو کیفیت خیره‌کننده‌ای دارد. این نمایشگر دارای دقت تصویر 2048 × 2732 پیکسل و تراکم پیکسلی 264 پیکسل بر اینچ است. همچنین بر اساس آنچه در سایت اپل آمده، نمایشگر آیپد پرو دارای 5.6 میلیون پیکسل است. درمجموع باید گفت که نمایشگر این دستگاه بیشترین رزولوشن ممکن در بین تمام دستگاه‌های iOS ی را دارد. همچنین اپل حساسیت نمایشگر این تبلت را به خاطر Apple Pencil به‌طور قابل‌توجهی افزایش داده است. بله، شاید باورش برای بسیاری از کاربران سخت باشد ولی شرکت اپل برای نخستین بار از قلم استایلوس (به‌عنوان وسیله‌ی جانبی آیپد پرو) رونمایی کرد. ابزاری که سال‌ها ساخت آن برای اهالی کوپرتینو یک تابو به‌حساب می‌آمد. کاربران به‌وسیله‌ی این قلم می‌توانند کارهای هنری و گرافیکی مختلفی انجام دهند. 


دیگر لوازم جانبی رونمایی شده برای آیپد پرو، Smart Keyboard است. این کیبورد تنها به‌وسیله‌ی 3 پین به آیپد پرو متصل می‌شود و انرژی خود را از تبلت تامین می‌کند. اما شاید برای شما هم این سوال پیش آید که چرا اپل از اندازه‌ی 12.9 اینچ برای این تبلت استفاده کرده است. تیم کوک دلیل این انتخاب را برای یکسان نمودن عرض آیپد پرو با طول آیپد ایر 2 عنوان کرد. ازلحاظ مشخصات فیزیکی، آیپد پرو تبلتی ضخیم‌تر و سنگین‌تر از آیپد ایر 2 است. این تبلت، 6.9 میلی‌متر ضخامت و 723 گرم وزن دارد (نسخه‌ی LTE). حال بیایید ببینیم که چه چیزی غیر از اندازه‌ی بزرگ، قلم و کیبورد سبب شده تا اپل عنوان پرو را برای این دستگاه انتخاب کند. آیپد پرو به پردازنده‌ی قدرتمند A9X این شرکت مجهز شده که به گفته‌ی مدیران اپل، این یک پردازنده‌ی دسکتاپ به‌حساب می‌آید. مطابق با سنت پیشین اپل، یک پردازنده‌ی کمکی به نام M9، پردازنده‌ی اصلی این تبلت را همراهی می‌کند. به گفته‌ی اپل پردازنده‌ی A9X دو و نیم برابر سریع‌تر از پردازنده‌ی A7 است. در کنار معرفی سخت‌افزار به کار رفته در آیپد پرو، این تبلت از حسگر Touch ID بهره می‌برد و از شبکه LTE پشتیبانی می‌کند. آیپد پرو به چهار گیگابایت حافظه‌ی رم مجهز شده و یک دوربین 8 مگاپیکسلی در پشت آن قرار گرفته و یک دوربین HD بر قاب جلوی آن طراحی شده است. آیپد پرو به‌طور پیش‌فرض با سیستم‌عامل iOS 9 عرضه می‌شود که این سیستم‌عامل با قابلیت‌های فراوان و مفیدی همراه شده است. این تبلت در سه رنگ نقره‌ای، خاکستری و طلایی و با حافظه‌های داخلی 32،  128 و 256 گیگابایتی عرضه خواهد شد. لازم به ذکر است که تنها نسخه‌ی 128 و 256 گیگابایتی آیپد پرو در دو نسخه‌ی WiFi و 4G تولید شده و نسخه‌ی 32 گیگابایتی آن فقط در نسخه‌ی WiFi به فروش خواهد رسید.



مشخصات فنی  Apple iPad Pro 12.9 inch WiFi Tablet - 128GB

مشخصات فیزیکی

ابعاد

6.9 × 220.6 × 305.7 میلی متر

وزن

713 گرم

قابلیت پشتیبانی از سیم کارت

ندارد

جنس بدنه

آلومینیوم

پردازنده

تراشه مرکزی

3rd generation 64-bit A9X chip paired with M9 motion coprocessor Chipset

مدل پردازنده

Apple Twister Dual-Core CPU

سرعت پردازنده

2.26 گیگاهرتز

پردازنده ‌ی گرافیکی

PowerVR GT7900 GPU

حافظه

ظرفیت حافظه داخلی

128 گیگابایت

مقدار RAM

4 گیگابایت

نوع رم

DDR4

پشتیبانی از کارت حافظه جانبی

ندارد

صفحه نمایش

نوع

LED-backlit IPS LCD

اندازه

12.9 اینچ

رزولوشن

2048 × 2732 پیکسل

تراکم پیکسلی

264 پیکسل بر اینچ

سایر قابلیت‌ها

مجهز به روکش مقاوم در برابر جذب چربی بر روی سطح نمایشگر (Fingerprint-resistant oleophobic coating)

دارای پوشش ضد انعکاسی برای جلوگیری از انعکاس نور محیط در صفحه نمایش (Antireflective coating)

قابلیت دریافت چند لمس همزمان (Multi-Touch display)

ارتباطات

فناوری‌های ارتباطی

NFC , Wi-Fi , بلوتوث

توضیحات Wi-Fi

Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, dual-band, hotspot

توضیحات بلوتوث

نسخه‌ی 4.2

فناوری‌های مکان‌یابی

ندارد

درگاه ارتباطی

Lightning

دوربین

دوربین

دارد

رزولوشن دوربین

8 مگاپیکسل

فلش

ندارد

توضیحات دوربین

دوربین اصلی 8 مگاپیکسلی iSight به همراه فوکوس خودکار

دریچه‌ی دیافراگم ƒ/2.4

ضبط ویدیو با کیفیت 1080p و با سرعت 30 فریم بر ثانیه

ضبط ویدیو با کیفیت 720p و با سرعت 120 فریم بر ثانیه (فیلمبرداری اسلو موشن)

قابلیت ثبت موقعیت مکانی و زمانی (Geo-Tagging)

قابلیت فوکوس لمسی (Touch Focus )

قابلیت تشخیص چهره و لبخند (Face/Smile Detection)

قابلیت عکاسی به صورت HDR

قابلیت عکاسی به صورت پانوراما (تا 43 مگاپیکسل )

دوربین جلو

دارد

توضیحات دوربین جلو

دوربین دوم ( وب‌کم ) 1.2 مگاپیکسلی

درجه‌ی دیافراگم ƒ/2.2

ضبط ویدیو با کیفیت 720p

قابلیت تشخیص چهره (Improved Face Detection )

قابلیت عکاسی به صورت HDR

قابلیت تنظیم روشنایی ( Exposure Control)

سایر مشخصات

حسگرها

اثر انگشت (Fingerprint Sensor)

ژیروسکوپ ( Gyroscope )

سنجش نور محیط ( Light Sensor )

شتاب‌سنج ( Accelerometer )

فشارسنج ( Barometer )

قطب‌نما (Compass)

بلندگو

استریو

جک 3.5 میلی‌متری صدا

دارد

سیستم عامل

iOS

نسخه سیستم عامل

iOS 9

باتری

باتری غیر قابل تعویض لیتیوم پلیمری با ظرفیت 38.5 وات-ساعت

کارکرد باتری

حداکثر 10 ساعت در حالت گشت و گذار با اینترنت با وای فای و تماشای ویدیو و پخش موسیقی

امکانات دیگر

مجهز به چهار اسپیکر استریو در چهار گوشه‌ی دستگاه

اقلام همراه تبلت

شارژر

کابل Lightning

www.mtlc.blogsky.com

 

 

 

 

 

نقد و بررسی تخصصی

Apple iPad Pro 12.9 inch WiFi Tablet - 32GB





همواره شرکت اپل به صبوری و عدم شتاب‌زدگی در تولید محصولات جدید و انقلابی شهرت دارد. البته این موضوع هرگز به معنای تشنگی بی‌حدوحصر این شرکت در تولید محصولات نوظهور نیست. اپل همواره شرکت پیشرو در حوزه‌ی دیجیتال بوده و است. در چند سال اخیر، اهالی کوپرتینو به‌خوبی ثابت کرده‌اند که با صبر و تامل و تحلیل رفتار سایر شرکت‌ها و محصولات آن‌ها، می‌توان بهترین‌ها را تولید کرد. برای اثبات این حرف، لازم نیست به زمان بسیاری دوری برگردیم. اگر به یاد داشته باشید، در همین چند سال گذشته، «فبلت‌ها» برای بسیاری از کاربران جذابیت زیادی داشت. اما اپل برخلاف بسیاری از سازندگان به‌نام این حوزه دیر وارد گود فبلت‌ها شد. این شرکت به‌جای سعی و خطای زیاد، تصمیم گرفت تا کاملا حساب‌شده وارد این بازی شود و بی‌گدار به آب نزند. دقیقا همین موضوع را می‌توان در مورد ساعت هوشمند این شرکت بسط داد. اپل در حالی از نخستین ساعت هوشمند خود به نام «اپل واچ» معرفی کرد که پیش‌ازاین رقبایش با ارائه چند ساعت هوشمند، بازار را حسابی اشباع کرده بودند.


حال ما تمام این حرف‌ها را زدیم تا به این موضوع برسیم که اپل این سیاست خردمندانه‌ی خود را هم در قبال تبلت‌های هیبریدی یا همان تبلت-لپ‌تاپ‌ها به کار برده است. اپل تصمیم گرفت تا بعد از مایکروسافت، قدم به حوزه‌ی تبلت‌های هیبریدی بگذارد. البته واقعا نباید از حق بگذریم که اهالی ردموند، شرکت مایکروسافت، در چند سال اخیر پیشرفت‌های عظیمی در صنعت تبلت‌های هیبریدی به وجود آورده‌اند. «آیپد پرو» نخستین تبلت هیبریدی اپل است که با قلم و کیبورد کاربردی‌اش، رو در روی سایر تبلت‌های هیبریدی نظیر سرفیس پرو 4 مایکروسافت و پیکسل C گوگل قرار می‌گیرد. حال بیایید تا با هم به بررسی نخستین تلاش اپل در حوزه‌ی تبلت‌های هیبریدی بپردازیم.

 

مقدمه


اختراع دوباره‌ی آیپدها

به‌طورکلی تبلت آیپد پرو در مقایسه با آیپدهای گذشته‌ی این شرکت بزرگ‌تر، قدرتمند و توانمندتر شده است.

 

 



حدود پنج سال پیش بود که اپل توانست با معرفی نخستین نسل از آیپدهای خود، چشم جهانیان را خیره کند. آیپدها سال‌به‌سال و نسل به نسل بهبود پیدا کردند و کامل‌تر شدند. نهایتا اپل توانست با این محصولات نوآورانه‌ی خود، چندین سال نبض بازار تبلت‌ها را در دست بگیرد. اما شرکت اپل برای حفظ محبوبیت و آمار فروش بالای آیپدها، نیاز به ایجاد انقلابی دوباره در خط تولید تبلت‌های خود می‌دید. «آیپد پرو» راهکار جدید اپل برای به اوج رسیدن دوباره‌‌ی آیپدها است. بدون شک باید این محصول را بزرگ‌ترین و جسورانه‌ترین تلاش اپل برای اختراع دوباره‌ی آیپدها بدانیم. به‌طورکلی این تبلت در مقایسه با آیپدهای گذشته‌ی این شرکت بزرگ‌تر، قدرتمند و توانمندتر شده است. قدرت این تبلت به‌قدری زیاد است که این روزها این تبلت با لپ‌تاپ‌ها مقایسه می‌شود. اما اپل برای درخشش هر چه بیشتر این تبلت در بازار از دو وسیله‌ی جانبی قلم و کیبورد رونمایی کرد که هر یک باید جداگانه تهیه شوند. حال سوالی که در ذهن‌ها شکل می‌گیرد آن است که آیا آیپد پرو می‌تواند جایگزینی شایسته برای لپ‌تاپ‌ها باشد؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال و بررسی دقیق این محصول با دیجی‌کالا همراه باشید.


طراحی و ساخت


به‌عنوان سخن ابتدایی، تنها باید طراحی آیپد پرو را ستود. طراحی و کیفیت ساخت این محصول به‌خوبی آیپدهای قبلی این شرکت است. قاب پشتی آلومینیومی و بدنه‌ی ظریف آیپد پرو نشان از کیفیت ساخت بالا و مرغوبیت این محصول دارد. همچنین این تبلت ازلحاظ ظاهری، شباهت‌های زیادی به آیپدهای نسل گذشته دارد. لبه‌های آیپد پرو همچون آیپد ایر2 دارای انحنا و خمیدگی است و در پایین نمایشگر آن حسگر اثر انگشت به چشم می‌خورد. اما مهم‌ترین تفاوت این تبلت با آیپدهای گذشته‌ی این شرکت مربوط به ابعاد بسیار بزرگ آن می‌شود. 


آیپد پرو دارای ابعادی به طول 305.7 میلی‌متر و عرض 220.6 میلی‌متر است. بگذارید برای تصور بهتر از بزرگی این تبلت آن را با لپ‌تاپ مک‌بوک ایر 2015 اپل مقایسه کنیم. آیپد پرو تنها اندکی از این لپ‌تاپ کوچک‌تر است. اما نکته‌ی جالب این مقایسه آن است که استفاده از این ابعاد برای محصولی چون تبلت، اندکی عجیب و قریب به‌حساب می‌آید و مطمئنا شما هم از بزرگی این تبلت حسابی شگفت‌زده خواهید شد.

 

 


با توجه به استاندارهایی که پیش‌ازاین در مورد آیپدها وجود داشت، باید گفت که آیپد پرو تبلت سنگینی به‌حساب می‌آید و هرگز به درد کارهای غیررسمی نظیر یک دستی کار کردن نمی‌خورد. اما مانند هر وسیله‌ی دیجیتال دیگری، در اینجا مسئله‌ی نسبیت مطرح می‌شود. آیپد پرو نسبت به‌اندازه‌ای که دارد، هرگز تبلت سنگین یا ضخیمی به‌حساب نمی‌آید. این تبلت در مقایسه با بسیاری از لپ‌تاپ‌های هم‌ قد و قامت خود و البته مک‌بوک 12 اینچی اپل از وزن و ضخامت کمتری برخوردار است. نسخه‌ی WiFi این تبلت 713 گرم وزن دارد و نسخه‌ی سیم‌کارتی آن تنها 10 گرم از نسخه‌ی WiFi آن سنگین‎تر است. بنابراین باید گفت که به‌راحتی می‌توانید این محصول را در کیف خود قرار دهید و آن را همراه خود در طول سفر جابجا کنید. همچنین این دستگاه برخلاف جثه‌ی بسیار بزرگش، ضخامت بسیار کمی دارد. آیپد پرو تنها 6.9 میلی‌متر ضخامت دارد و از رقیب ردموندی‌اش یعنی مایکروسافت سرفیس پرو 4 باریک‌تر است.


 


طراحی بسیار ظریف

در نهایت باید بگوییم که آیپد پرو برخلاف اندازه‌ی بسیار بزرگی که دارد، دارای طراحی بسیار ظریفی است و آن را تبدیل به محصولی بی‌نظیر از‌لحاظ طراحی و ساخت کرده است. 

 موقعیت و چیدمان قرارگیری کلیدهای پاور و تنظیم صدا این تبلت هیچ تفاوتی با آیپد ایر2 نمی‌کند. کلید پاور بر لبه‌ی بالایی و کلیدهای تغییر صدا بر لبه‌ی بالایی قرار گرفته‌اند. فرق نمی‌کند که آیپد پرو را در چه حالت و زاویه‌ای در دست می‌گیرید. در چهار گوشه‌ی این تبلت، یک اسپیکر قرار گرفته و این حس اطمینان به شما دست می‌دهد که گویی صدا از هر سمت و سوی این تبلت در حال پخش شدن است. واقعا شنیدن موزیک در این تبلت، هیجان‌انگیز است. 

از دیگر تفاوت‌های ظاهری آیپد پرو با آیپد ایر2 می‌توان به وجود سه پین مغناطیسی بر لبه‌ی سمت چپ آیپد پرو اشاره کرد. این پین‌ها برای اتصال «کیبورد هوشمند اپل» یا دیگری کیبوردهای معرفی شده برای این محصول است. در ضمن درگاه ارتباطی این تبلت مانند گذشته، لایتنینگ است و بر مرکز لبه‌ی پایینی قرار گرفته است. آیپد پرو همچون آیپدهای ایر2 و مینی 4 در سه رنگ نقره‌ای، خاکستری و طلایی روانه‌ی بازار شده است و خبری از استفاده‌ی رنگ جدید رزگلد در این تبلت نیست. در نهایت باید بگوییم که آیپد پرو برخلاف اندازه‌ی بسیار بزرگی که دارد، دارای طراحی بسیار ظریفی است و آن را تبدیل به محصولی بی‌نظیر از‌لحاظ طراحی و ساخت کرده است.

 

نمایشگر


نمایشگر آیپد پرو واقعا بزرگ است. این تبلت تقریبا به‌اندازه‌ی یک مک‌بوک 12 اینچی این شرکت بزرگ است.

 بدون شک آن چیزی که در آیپد پرو نگاه همه را به خود جلب می‌کند، اندازه‌ی بزرگ و کیفیت خیره‌کننده‌ی نمایشگر آن است. آیپد پرو بزرگ‌ترین نمایشگر و بیشترین رزولوشن ممکن در بین تمام دستگاه‌های iOS ی را داراست. این محصول به یک نمایشگر 12.9 اینچی با دقت تصویر 2048 × 2732 پیکسل مجهز است. البته به دلیل نمایشگر بسیار بزرگی که این محصول دارد، آیپد پرو بیشترین نرخ تراکم پیکسلی در بین آیپدهای این شرکت را ندارد. 

نمایشگر این تبلت، دارای تراکم پیکسلی 264 پیکسل بر اینچ است و از 5.6 میلیون پیکسل بهره می‌برد. باید گفت که همه‌چیز در نمایشگر این تبلت زیبا و چشم‌نواز است و عکس‌ها و نوشته‌ها کاملا شفاف هستند. البته تا زمانی که نمایشگر این تبلت را از نزدیک نبینید، چندان متوجه کیفیت بالای آن نخواهید شد.

 


اپل از همان نسبت تصویر سنتی و همیشگی خود یعنی 4 به 3 برای نمایشگر این محصول استفاده کرده است. ازاین‌رو می‌توان نسخه‌ای که پیش‌ازاین در مورد نمایشگر سایر آیپدهای می‌پیچیده بودیم، برای آیپد پرو هم به کار ببریم. وب‌گردی و مطالعه‌ی کتاب در این تبلت، لذت‌بخش‌تر از هر کار دیگری است. اما به دلیل نوارهای مشکی‌ای که در زمان پخش فیلم در نمایشگر این تبلت وجود دارد، نمی‌توان آیپد پرو را دستگاهی ایده‌آل برای تماشای فیلم دانست. نمایشگر آیپد پرو به‌قدری باکیفیت و بی‌نظیر است که به‌سختی می‌توان ایرادی از آن پیدا کرد. شاید تنها خلا و کمبودی که بتوان در نمایشگر این تبلت جستجو کرد مربوط به نبود قابلیت 3D Touch یا همان لمس سه‌بعدی است؛ قابلیتی که در آیفون‌های 6s وجود داشت.



در آخر باید به این نکته اشاره کنیم که تیم کوک و هم‌تیمی‌هایش در انتخاب اندازه‌ی نمایشگر آیپد پرو کاملا خردمندانه عمل کرده‌اند. اندازه‌ی نمایشگر آیپد پرو در حالت افقی (پورتریت) حدودا دو برابر اندازه‌ی نمایشگر آیپد ایر2 است. بدین معنا که وقتی در حال کار با قابلیت دو پنجره‌ای در این تبلت هستید، گویی دو نمایشگر آیپد ایر2 روبری‌تان قرار دارد. اگر بخواهیم از زاویه‌ای دیگر به عظمت نمایشگر آیپد پرو نگاه کنیم، باید گفت که نمایشگر این محصول 78 درصد از نمایشگر آیپد ایر2 بزرگ‌تر است.


سخت‌افزار


قدرت‌نمایی اپل در آیپد پرو تنها به نمایشگر و قلم جادویی آن ختم نمی‌شود. این تبلت در بخش سخت‌افزار هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. آیپد پرو به جدیدترین تراشه‌ی این شرکت یعنی A9X به همراه پردازنده‌ی کمکی M9 مجهز شده. این تراشه‌ی قدرتمند، میزبانی یک پردازنده‌ی دو هسته‌ای با سرعت 2.26 گیگاهرتز، پردازنده‌ی گرافیکی PowerVR GT7900 و یک رم چهار گیگابایتی از نوع DDR4 را بر عهده دارد. روی هم رفته، باید آیپد پرو را قدرتمندترین دستگاه iOS ی معرفی‌شده تا این لحظه بدانیم. پردازنده‌ی مرکزی و گرافیکی این تبلت دو برابر سریع‌تر از پردازنده‌های به کار رفته در آیپد ایر2 است و می‌تواند برنامه‌ها و بازی‌های سیستم‌عامل iOS را روان‌تر و سریع‌تر از هر آیپد یا آیفون دیگری اجرا کند.

در حقیقت این برای نخستین باری است که اپل از اختلاف قدرت سخت‌افزاری بین آیپدها و برخی مک‌بوک‌های میان‌رده‌ی خود صرف‌نظر کرده است. آیپد پرو ازلحاظ سخت‌افزاری چیزی کمتر از لپ‌تاپ‌های میان‌رده ندارد. این تبلت کم‌و‌بیش قدرت لازم برای جایگزینی با لپ‌تاپ شما را دارد. ازاین‌رو است که می‌بینیم شرکت اپل، پردازنده‌ی این تبلت را در سطح و اندازه‌ی دسکتاپ‌ها می‌داند نه تبلت‌ها. اما هرگز نمی‌توان با این اطمینان خاطر در مورد سیستم‌عامل این محصول صحبت کرد. بدین معنا که سیستم‌عامل آیپد پرو ازلحاظ کارایی با سیستم‌عامل لپ‌تاپ‌ها فاصله دارد.

 

 

قدرتمندتر از سایر آیپدها

سخت‌افزاری در سطح دسکتاپ‌ها و سیستم‌عاملی در سطح اسمارت‌فون‌ها

با توجه به نمره‌ی بدست آمده این تبلت در بنچ‌مارک‌های مختلف، می‌توان به این نتیجه رسید که آیپد پرو ازلحاظ سخت‌افزاری قابل‌مقایسه با مک‌بوک (12 اینچی) این شرکت است. این تبلت در بنچ‌مارک ترکیبی AnTuTu نمره‌ی 63320 کسب کرد و در جایگاهی بالاتر از تمام آیپدها و آیفون‌های این شرکت قرار گرفت. درمجموع باید بگوییم که آیپد پرو به‌عنوان یک تبلت، بسیار سریع و قدرتمند است. این محصول در اجرای سخت‌ترین و سنگین‌ترین دستورات سیستم‌عامل iOS هیچ مشکلی ندارد و گرمای بسیاری کمی از خود تولید می‌کند.

 

 

 

آیپد پرو برخلاف آیپدهای ایر2 و مینی4 در سه حافظه‌ی 32، 128 و 256 گیگابایتی عرضه‌شده که تنها نسخه‌ی 128 و 256 گیگابایتی آن از شبکه‌های مخابراتی پشتیبانی می‌کند. درمجموع آیپد پرو در پنج انتخاب پیش روی کاربران قرار خواهد گرفت.


قلم

شاید باورش هم برای بسیاری سخت باشد. اما بالاخره اپل در کنار تبلت آیپد پرو از نخستین قلم خود به نام «Apple Pencil» رونمایی کرد. هنوز سخن مرد افسانه‌ی اپل در از قلم‌های استایلوس از ذهن‌ها پاک نشده است: «بهترین وسیله برای کار با نمایشگرهای لمسی، انگشتتان است.» اما به‌راستی منظور آقای جابز از نمایشگرهای لمسی چه بوده است؟ مسلما منظور ایشان نمایشگرهای با اندازه‌ی کوچک یا همان آیفون‌ها بوده. بنابراین ازنظر ما تولید قلم اپل با هیچ‌یک از سیاست‌های قبلی این شرکت تناقض و مغایرت ندارد.


همه‌ی ما از کار کردن با نمایشگرهای لمسی، آن‌هم با انگشتمان لذت می‌بریم. اما برای انجام هر چه بهتر بعضی کارها، نیاز به‌وسیله‌ی جانبی مکمل داریم. اینجاست که فلسفه‌ی قلم برای تبلت‌ها به میان می‌آید. در حقیقت اندازه‌ی بسیار بزرگ آیپد پرو، این میل و انگیزه را در کاربر به وجود می‌آورد تا برای طراحی و یادداشت‌برداری از قلم استفاده کند. نخستین قلم اپل آن‌قدر حس طبیعی و خوبی در دست دارد که اپل آن را از «مداد اپل» یاد کرده است. این قلم درست مانند یک مداد باریک و گرد است. 


قلم اپل برخلاف قلم مایکروسافت باریک‌تر و کشیده‌تر است و حس بهتری در دست دارد. همچنین در انتهای این قلم، یک قسمت جداشونده‌ای وجود دارد که در زیر آن درگاه شارژ لایتنینگ مخفی شده است. این قلم هم به‌وسیله‌ی اتصال به تبلت و هم به‌وسیله‌ی کابل لایتینیگ (البته به همراه یک کابل تبدیل) قابل شارژ است. شارژدهی این قلم کاملا قابل‌قبول است. این قلم می‌تواند تنها با 15 ثانیه شارژ، 30 دقیقه زنده بماند.


 



قلم جادویی

نخستین قلم اپل آن‌قدر حس طبیعی و خوبی در دست دارد که اپل آن را از «مداد اپل» یاد کرده است.

 

 

اما جذاب‌ترین ویژگی قلم اپل مربوط به دقت بالای آن است. قلم اپل درست حس کار کردن با یک مداد ساده را دارد. این قلم به میزان فشار و زاویه‌ای که آن را روی سطح نمایشگر قرار می‌دهید، حساس است و هیچ تأخیر قابل‌توجهی بین قلم و نمایشگر وجود ندارد. همچنین نمایشگر آیپد پرو می‌تواند هر لمس این قلم را تا 240 بار بر ثانیه اسکن کند. ازاین‌رو می‌توان گفت که حداکثر فاصله‌ی زمانی بین ایده‌ای که در ذهن دارید و طرحی که در تبلت به نمایش درمی‌آید، حدود 0.1 میلی‌ثانیه است. به همان اندازه‌ای که قلم اپل برای طراحان و هنرمندان مهم است، قابلیت Palm rejection هم در آیپد پرو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این ویژگی به کاربر اجازه می‌دهد تا در زمانی که در حال کار با قلم اپل هستند، به‌راحتی کف دست خود روی نمایشگر قرار دهند، بدون آنکه اثری از دست‌شان روی نمایشگر برجای بماند. این قابلیت در برنامه‌هایی چون Apple Notes، Adobe Sketch، FiftyThree Paper، Notability وجود دارد.


اما متاسفانه اپل به فکر همه‌چیز این قلم جادویی بوده به جز مکان نگه‌داری آن. روی بدنه‌ی آیپد پرو، هیچ شیاری برای تعبیه این قلم وجود ندارد. حتی اپل از ساده‌ترین راهکار ممکن برای نگه‌داری این قلم که می‌تواند استفاده از یک گیره باشد، امتناع کرده است. ازاین‌رو کاربران همواره استرس گم کردن این قلم را خواهند داشت. حال با توجه به این خلا بزرگ به وجود آمده، گمان برده می‌شود که به‌زودی سر و کله‌ی شرکت‌های سوم شخص برای تولید نگه‌دارنده‌های قلم اپل پیدا شود.

 


باتری


شاید شما هم مثل ما انتظار داشته باشید که آیپد پرو به‌خاطر عملکرد سخت‌افزاری قدرتمند و نمایشگر بسیار باکیفیت‌اش، شارژدهی متوسطی داشته باشد. اما باید بگوییم که شارژدهی این محصول کاملا امیدوارکننده و رضایت‌بخش است. اپل در مورد باتری 38.5 وات‌ساعتی این محصول ادعا کرده که می‌تواند در کاربری‌های ترکیبی‌نظیر مرورگری وب و تماشای فیلم تا 10 ساعت شارژ نگه دارد؛ درست مانند شارژدهی آیپد ایر2. البته میزان شارژدهی نسخه‌ی سیم‌کارتی این تبلت، یک ساعت کمتر از این است. همچنین این محصول در مصارف عادی و روزمره می‌تواند با یک‌ بار شارژ کامل تا بیش از یک روز برایتان شارژ نگه دارد.

خبر بد در مورد این تبلت آنکه، آیپد پرو برخلاف آیفون‌های جدید این شرکت از حالت Low Power بهره‌ای نمی‌برد. بنابراین کاربران این تبلت (به‌طور پیش‌فرض) امکانی برای کاهش مصرف باتری این تبلت ندارند.


کیبورد


دیگر وسیله‌ی جانبی رونمایی شده برای آیپد پرو، کیبورد اپل موسوم به Smart Keyboard است. این کیبورد،هم‌اندازه‌ی یک کیبورد استاندارد است و کلیدهای آن اندکی با هم فاصله دارند و به‌صورت جزیره‌ای اند. ازاین‌رو می‌توان گفت که کار با آن بسیار راحت است.

کیبورد آیپد پرو می‌تواند هم در نقش کاور و هم در نقش کیبورد و استند ظاهر شود.

 در حالت کاور، این کیبورد در زیر لایه‌ی نرمی قرار می‌گیرد و هیچ تماسی با صفحه‌نمایش نخواهد داشت. برای تبدیل‌شدن به حالت استند و کیبورد، می‌بایست کیبورد را به پین‌های آیپد پرو متصل کرد. حالت آهنربایی این پین‌ها به کاربر کمک می‌کند تا کیبورد را سریع‌تر و راحت‌تر به دستگاه وصل کند. البته استفاده از این پین‌ها در آیپد پرو، این فرصت را به شرکت‌های سوم شخص داده تا آن‌ها هم بتوانند دستی در تولید کیبورد آیپد پرو داشته باشند. همچنین این کیبورد فاقد باتری است و انرژی خود را از تبلت تامین می‌گیرد.

 

باید اقرار کنیم که هرچقدر قلم اپل بی‌نظیر و کم عیب‌و‌‎نقص بود، کیبورد آن دارای مشکلات ریز و درشتی است که از جذابیت آن کم کرده است. درست همان مشکلی که در کیبورد سرفیس پرو 4 وجود داشت، در کیبورد آیپد پرو هم به چشم می‌خورد. آن حس راحتی و تعادلی که در هنگام تایپ کردن با کیبورد لپ‌تاپ‌ها روی پاها وجود دارد، در کیبورد آیپد پرو دیده نمی‌شود. شاید دلیل این موضوع را بتوان در عدم تعادل وزنی مناسب بین دستگاه و کیبورد جستجو کرد.


از دیگر مشکلات این کیبورد می‌توان به عدم وجود نور پس‌زمینه برای کلیدها و نبود تاچ‌پد اشاره کرد. همچنین پایه نگه‌دارنده‌ی این کیبورد، تنها در یک زاویه قابل تنظیم است. در حقیقت شاید بتوان نبود تاچ‌پد در کیبورد آیپد پرو را به خاطر ذات سیستم‌عامل لمسی iOS تا حد زیادی توجیه کرد، اما قرارگیری پایه‌ی نگه‌دارنده‌ی این کیبورد، آن‌هم در یک زاویه، برای خیلی‌ها قابل‌قبول نیست.


سیستم‌عامل


همه‌ی ما به‌خوبی می‌دانیم یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که آیپدها را آیپد و آیفون‌ها را آیفون کرده است، سیستم‌عامل کم عیب‌و‌نقص و جذاب iOS است. آیپد پرو به‌طور پیش‌فرض با سیستم‌عامل iOS 9.1 همراه شده است. این نسخه از iOS به‌عنوان سیستم‌عامل موبایلی عملکرد بی‌نظیر و روانی دارد. اما اگر بخواهیم آن را با سیستم‌عامل لپ‌تاپ‌ها مقایسه کنیم، متوجه وجود برخی کمبودها و ضعف‌ها در آن می‌شویم. اپل در حالی از اندازه‌ی نمایشگر بسیار بزرگی برای آیپد پرو انتخاب کرد که تغییرات بزرگی در سیستم‌عامل آن ایجاد نکرده است. امکانات و کارایی سیستم‌عامل iOS به کار رفته در این تبلت، تفاوت چندانی با تبلت‌های آیپد ایر این شرکت ندارد.

 

 

حال بیایید تا با هم به بررسی جدیدترین و جذاب‌ترین ویژگی اضافه‌شده به iOS 9، یعنی قابلیت دو پنجره‌ای در این تبلت بپردازیم. به وسیله‌ی این قابلیت می‌توان دو برنامه را به‌صورت همزمان و در کنار یکدیگر اجرا کرد. باید گفت که به لطف نمایشگر بزرگ و سخت‌افزار قدرتمندی که آیپد پرو دارد، این ویژگی به بهترین شکل ممکن اجرا می‌شود. همچنین حالت تصویر در تصویر (Pictures in Pictures) که بیشتر آن را در تلویزیون‌ها دیده بودیم، برای آیپد پرو در نظر گرفته شده است. این ویژگی این امکان را به کاربر می‌دهد تا با کوچک کردن اندازه‌ی ویدئوی در حال پخش، همزمان به انجام کار دیگری بپردازد. باید گفت که این قابلیت در آیپد پرو لذت‌بخش‌تر و آسان‌تر از هر آیپد دیگری است. زمانی که در حال کار با این ویژگی در حالت افقی هستید، گویی دو نمایشگر بزرگ روبروی‌تان قرار دارد.


از خوبی‌های این قابلیت در آیپد پرو برایتان گفتیم، اما نباید از محدودیت‌ها آن غافل شویم. قابلیت دو پنجره‌ای در آیپد پرو برخلاف تبلت سامسونگ گلکسی تب S2 از ویژگی Drag و Drop بهره نمی‌برد. همچنین با مقایسه این ویژگی در آیپد پرو و لپ‌تاپ‌ها می‌توان به این موضوع پی برد که اجرای بیش از دو برنامه به‌صورت همزمان در آیپد پرو کاری غیرممکن است.

 

از دیگر ویژگی‌های جدید به کار رفته در iOS 9 می‌توان به برنامه‌ی خبر (News) اشاره کرد که ماهیتی شبیه به برنامه‌ی Flipboard دارد. با مشخص کردن منابع خبری مورد علاقه‌ی خود می‌توانید اخبار روز دنیا را مطالعه کنید. علاوه بر این، اپل با ایجاد چند تغییر بزرگ در برنامه‌ی نوت (Notes) آن را کاملا متفاوت از نسخه‌ی قبل خود کرده است. اکنون این برنامه با داشتن امکاناتی چون طراحی با قلم و انگشت و ابزاری چون خط‌کش مجازی می‌تواند پا‌به‌پای برنامه‌های حرفه‌ای یادداشت‌برداری رقابت کند.

برای مشاهده‌ی برنامه‌های در حال اجرا (App Switcher) در این تبلت غول‌آسا دو راه پیش روی‌تان قرار دارد. نخست آن‌که می‌توانید با دو بار فشردن کلید هوم به این قسمت هدایت شوید یا اینکه در صفحه‌ی هوم‌اسکرین چهار انگشت خود را به سمت بالا بکشید. برنامه‌های نشان داده شده در این وضعیت به‌صورت لایه‌لایه هستند و با انیمیشنی زیبا همراه شده‌اند. علاوه بر این لایه‌های زیرین به‌صورت مات نشان داده می‌شوند.


دوربین


بر قاب پشتی آیپد پرو یک دوربین 8 مگاپیکسلی با درجه‌ی دیافراگم f/2.4 قرار گرفته که کیفیتی مشابه با دوربین آیپد ایر2 دارد. البته با این تفاوت که پردازنده‌ی عکس‌های دوربین آیپد پرو قدرتمند از آیپد ایر2 است. این دوربین با ویژگی‌های خوبی‌نظیر تایم لپس (Time Laps)، تشخیص چهره (Face Detection)، ثبت تصاویر متوالی (Burst mode) و فیلم‌برداری آهسته (Slow-mo) همراه شده است. البته انتظار می‌رفت با پردازنده‌ی قدرتمندتری که دوربین آیپد پرو دارد، این دوربین قابلیت فیلم‌برداری آهسته با سرعت 240 فریم بر ثانیه را داشته باشد. اما در عمل دوربین iSight می‌تواند با کیفیت HD و سرعت 120 فریم بر ثانیه به فیلم‌برداری آهسته بپردازد. علاوه بر این، آیپد پرو می‌تواند ویدئوهای با کیفیت Full HD و با سرعت 30 فریم بر ثانیه بگیرد. کیفیت عکس‌ها و فیلم‌های گرفته شده با دوربین آیپد پرو، به‌عنوان یک تبلت، کاملا قابل‌قبول است.





به دلیل ابعاد بزرگ و وزن زیادی که آیپد پرو دارد، عکاسی با آن کمی سخت است و می‌بایست از هر دو دست خود کمک بگیرید. کیفیت دوربین دوم آیپد پرو یا همان دوربین FaceTime تغییری نسبت به آیپد ایر2 نکرده و در همان 1.2 مگاپیکسل باقی مانده است.

 

جمع‌بندی


بزرگ‌ترین و گران‌ترین آیپد تولیدشده

آیپد پرو باوجود قدرت سخت‌افزاری بالا، نمی‌تواند به‌طور کامل جایگزین لپ‌تاپ شما باشد.

 


 اما به‌راستی آیپد پرو برای چه کسانی مناسب است و به درد چه کارهایی می‌خورد؟ آیا آیپد پرو می‌تواند جایگزینی شایسته برای لپ‌تاپ شما باشد؟ در پاسخ باید بگوییم که آیپد پرو دارای ویژگی‌هایی است که بر قدرت و توانایی‌های زیاد آن صحه می‌گذارد. این محصول در بسیاری از بخش‌ها شباهت‌های زیاد به لپ‌تاپ‌ها دارد؛ از سخت‌افزار قدرتمند گرفته تا لوازم جانبی کاربردی نظیر کیبورد. همچنین این محصول می‌تواند باوجود نمایشگر خیره‌کننده، بلندگوهای باکیفیت و قلم جادویی‌اش، حتی بهتر از برخی لپ‌تاپ‌ها ظاهر شود.

شاید به خاطر همین باشد که برخی کاربران این محصول را با لپ‌تاپ‌ها یا مک‌بوک‌ها این شرکت مقایسه می‌کنند. اما اگر بخواهیم به‌طورکلی به این محصول نگاه کنیم، درمیابیم که آیپد پرو نمی‌تواند به‌طور کامل جایگزین لپ‌تاپ بسیاری از کاربران باشد. استدلال‌مان بسیار واضح و روشن است؛ آیپد پرو نمی‌تواند از پس تمام کارهایی که یک لپ‌تاپ عادی انجام می‌دهد، برآید. به‌طور مثال شما نمی‌توانید در این تبلت بیش از دو برنامه را به‌صورت همزمان اجرا کنید، یا نمی‌توانید کارهایتان را با تاچ‌پد انجام دهید.


درنهایت باید بگوییم که اپل تاکنون هیچ‌وقت از مک‌بوک لمسی رونمایی نکرده و به نظر هم نمی‌رسد که روزی بخواهد دست به همچنین کاری بزند. بنابراین اگر به دنبال بزرگ‌ترین دستگاه با نمایشگر لمسی از سوی شرکت اپل هستید که از قدرت پردازشی بسیار بالایی برخوردار باشد، بدون شک آیپد پرو بهترین و تنها انتخاب شما خواهد بود.