معرفی کالاهای دیجیتال

معرفی کالاهای دیجیتال

بررسی و انتخاب کالای دیجیتال
معرفی کالاهای دیجیتال

معرفی کالاهای دیجیتال

بررسی و انتخاب کالای دیجیتال

Sony Xperia Z5 Compact

 

Sony Xperia Z5 Compact


 

 

Sony Xperia Z5 Compact

گوشی موبایل سونی مدل Xperia Z5 Compact




معرفی اجمالی محصول

Sony Xperia Z5 Compact


در جریان کنفرانس IFA2015 برلین، شرکت سونی سه گوشی جدید معرفی کرد. عنوان Z5 همراه با پسوندی در نام‌گذاری‌ هر سه گوشی به چشم می‌خورد. گوشی‌های سری Z5 از سخت‌افزار، دوربین‌، حافظه داخلی و سیستم‌عامل مشابهی برخوردار هستند. همچنین سونی از حس‌گر اثرانگشت برای بالا بردن ضریب امنیت در این سری از گوشی‌ها بهره برده است. وجه تمایز این سه گوشی هم در طراحی ظاهری، ابعاد و سایز نمایشگر خلاصه می‌شود. گوشی «سونی اکسپریا Z5 کامپکت» (Sony Xperia Z5 Copmact) شاید کوچک‌ترین گوشی از این سری باشد، اما از سخت‌افزار قدرتمندی بهره می‌برد. تراشه‌ی قدرتمند اسنپ‌دراگون 810 شرکت کوالکام برای سونی Z5 کامپکت در نظر گرفته شده است. روی این تراشه 2 پردازنده‌ی 4 هسته‌ای با فرکانس‌های 1.5 و 2.0 گیگاهرتزی، پردازنده‌ی گرافیکی آدرنو 430 و البته 3 گیگابایت رم قرار گرفته‌اند. سونی همچنان اعتقادی به عرضه‌ی گوشی در نسخههای‌ مختلف با حافظه‌های داخلی متفاوت ندارد و Z5 کامپکت را با حافظه‌ی داخلی ثابت 32 گیگابایتی به همراه امکان به‌کارگیری کارت حافظه‌ی جانبی تا حجم 200 گیگابایت روانه‌ی بازار کرده است. دوربین اصلی این گوشی سنسوری 23 مگاپیکسلی دارد، این اولین بار است که سونی از این سنسور در گوشی‌های تولیدی خود استفاده می‌کند. این دوربین می‌تواند ویدیوی‌های 4K با سرعت 30 فریم بر ثانیه را ضبط کند. دوربین سلفی Z5 کامپکت، هم 5.1 مگاپیکسلی است و به فن‌آوری HDR مجهز شده است. این گوشی به نمایشگری 4.6 اینچی با رزولوشن HD یعنی 1280 در 1280 پیکسل مجهز شده است. نکته‌ی مبهم، عدم تناسب سخت‌افزار و نمایشگر این گوشی است. برای حفاظت این نمایشگر با تراکم 323 پیکسل بر اینچ، از لایه‌ی محافظ ضد خط‌و‌خش همراه با لایه‌ای مقاوم در برابر عرق و اثرانگشت استفاده شده است. نمایشگر سونی Z5 کامپکت از نوع LCD است و از فن‌آوری IPS سود می‌برد. این گوشی با بدنه‌ی پلاستیکی و قاب پشت شیشه‌ای، وزن 138 گرمی و ضخامت 8.9 میلی‌متری در چهار رنگ زرد، قرمز، مشکی و سفید عرضه‌شده است. این بدنه ضد آب و گردوغبار است. همچنین این گوشی از یک سیم‌کارت و شبکه‌ی 4G پشتیبانی می‌کند. امکانات ارتباطی دیگر هم نظیر Wi-Fi، بلوتوث، NFC و رادیو برای این گوشی در نظر گرفته شده‌اند. بر طبق خط سیر گوشی‌های سری Z سونی، گوشی Z5 کامپکت هم به اسپیکر‌های استریو پرقدرت مجهز شده است. اندروید لالی‌پاپ نسخه‌ی 5.1 به همراه رابط کاربری سونی هم طبق معمول در این گوشی به کار گرفته شده‌اند. باتری لیتیوم-یونی 2700 میلی‌آمپر ساعتی برای این گوشی در نظرگرفته شده است که به ادعای سونی و با در نظرگرفتن تراشه‌ی پرمصرفش، ‌می‌تواند انرژی لازم برای دو روز استفاده‌ی معمولی از سونی Z5 کامپکت را تامین کند.


مشخصات فنی    Sony Xperia Z5 Compact

مشخصات کلی

تعداد سیم کارت

یک سیم کارته

قطع سیم کارت

سایز نانو (8.8 × 12.3 میلی‌متر)

ابعاد

8.9 × 65 × 127 میلی‌متر

وزن

138 گرم

ساختار بدنه

پلاستیک

مجهز به حس‌گر اثر انگشت (Fingerprint Sensor)

دارای گواهینامه IP68 مقاوم در برابر گرد و غبار و آب تا عمق 1.5 متر و به مدت 30 دقیقه

پردازنده

تراشه

Qualcomm Snapdragon 810 Chipset

پردازنده ‌ی مرکزی

Quad-core Cortex-A53 + Quad-core Cortex-A57

نوع پردازنده

64 بیت

فرکانس پردازنده ‌ی مرکزی

1.5 و 2.0 گیگاهرتز

پردازنده ‌ی گرافیکی

Adreno 430

حافظه

حافظه داخلی

32 گیگابایت

مقدار  RAM

2 گیگابایت

پشتیبانی از کارت حافظه جانبی

microSD

قابلیت نصب کارت حافظه

دارد

حداکثر ظرفیت کارت حافظه

200 گیگابایت

صفحه نمایش

صفحه نمایش رنگی

دارد

صفحه نمایش لمسی

دارد

نوع

LCD

فن‌آوری

IPS

اندازه

4.6 اینچ

رزولوشن

1280 × 720 | HD

تراکم پیکسلی

323 پیکسل بر هر اینچ

تعداد رنگ

16 میلیون رنگ

محافظت

Scratch-Resistant Glass

سایر قابلیت‌ها

مجهز به پوششی مقاوم در برابر جذب عرق و اثر انگشت (Oleophobic Coating)

قابلیت دریافت تا 10 لمس همزمان

مجهز به موتور X-Reality

دارای فن‌آوری Triluminos

ارتباطات

شبکه های ارتباطی

4G , 3G , 2G

شبکه 2G

GSM 850 / 900 / 1800 / 1900

هر دو سیم کارت

شبکه 3G

HSDPA 850 / 900 / 1900 / 2100

توضیحات 3G

HSPA با سرعت دانلود 42.2 مگابیت بر ثانیه و آپلود 5.76 مگابیت بر ثانیه

شبکه 4G

LTE band 1|2100, 3|1800, 5|850, 7|2600, 8|900, 20|800

LTE از نوع Cat6 با سرعت دانلود 300 مگابیت بر ثانیه و آپلود 50 مگابیت بر ثانیه

فن‌آوری‌های ارتباطی

EDGE , GPRS , Wi-Fi , بلوتوث , رادیو

Wi-Fi

Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac

Dual-band, Wi-Fi Direct, DLNA , Hotspot

بلوتوث

نسخه‌ 4.1

 A2DP , Apt-X

فن‌آوری مکان‌یابی

A- GPS , Beidou|BDS , GLONASS

درگاه ارتباطی

microUSB v2.0

دوربین

دوربین

دارد

رزولوشن عکس

23 مگاپیکسل

فوکوس اتوماتیک

دارد

فلش

LED

فیلمبرداری

رزولوشن 2160 × 3840 و سرعت 30 فریم بر ثانیه (2160p@30FPS)

رزولوشن 1080 × 1920 و سرعت 60 فریم بر ثانیه (1080p@60FPS)

رزولوشن 720 × 1280 و سرعت 120 فریم بر ثانیه (720p@120FPS)

سایر قابلیت‌های دوربین

قابلیت ثبت موقعیت جغرافیایی عکس‌ها و فیلم‌ها (Geo-Tagging)

قابلیت فوکوس با اشاره روی سوژه (Touch Focus )

قابلیت تشخیص چهره ( Face Detection )

قابلیت عکاسی پانوراما ( Panorama )

قابلیت عکاسی HDR

دوربین سلفی

دارای سنسور با رزولوشن 5.1 مگاپیکسل

فیلمبرداری با رزولوشن 1920 × 1080 و سرعت 30 فریم بر ثانیه (1080p@30FPS)

قابلیت عکاسی HDR

صدا

جک 3.5 میلی‌متری صدا

دارد

بلندگو

استریو

امکانات نرم افزاری

سیستم عامل

Android

نسخه سیستم عامل

Lollipop 5.1

پشتیبانی از زبان فارسی

دارد

منوی فارسی

ندارد

قابلیت‌های نرم‌افزاری

MMS , ایمیل , برنامه ویرایش عکس , سرویس‌های گوگل شامل Google Search, Google Maps, Gmail و YouTube , قابلیت استفاده از سرویس شبکه‌های اجتماعی , قابلیت نمایش اسناد مایکروسافت آفیس , قابلیت نمایش فایل‌های متنی PDF , مرورگر HTML5

دفترچه تلفن

با امکان افزودن مخاطب به تعداد بی‌نهایت

موسیقی

MP3 , +eAAC , WAV , Flac

ویدیو

MP4 , XviD , H.265

ضبط صدا

دارد

سایر مشخصات

حسگر ها

روشنایی (Light) , ژیروسکوپ (Gyro) , شتاب‌سنج ( Accelerometer ) , فشارسنج ( Barometer ) , قطب‌نما (Compass) , مجاورت ( Proximity )

باتری قابل تعویض

ندارد

مشخصات باتری

باتری از نوع لیتیوم-یون با ظرفیت 2700 میلی‌آمپر ساعت

قابلیت شارژ سریع نسخه 2 (60 درصد شارژ در 30 دقیقه) (Quick Charge 2.0)

میزان شارژ آماده به کار

----

میزان شارژ مکالمه

----

سایر قابلیت‌ها

دارای خروجی MHL 3 TV-out از طریق درگاه MicroUSB

پشتیبانی از شبکه‌ی بی‌سیم ANT+

قابلیت حذف صدا‌های مزاحم هنگام مکالمه با استفاده از میکروفون دوم (Active Noise Cancellation With Dedicated Mic

اقلام همراه گوشی

دفترچه‌ راهنما , شارژر , کابل USB

www.mtlc.blogsky.com

 

 

 نقد و بررسی تخصصی

Sony Xperia Z5 Compact


بعد از فروش نه‌چندان موفق اکسپریا Z3 و عرضه‌ی نسخه‌ای با نام Z4 برای ژاپن و Z3+ برای سایر نقاط دنیا، سونی در کنفرانس IFA2015 سه گوشی جدید معرفی کرد. این سه گوشی نه‌تنها در سخت‌افزار و دوربین یکسان هستند؛ بلکه در نام هم در پیشوند  Z5 اشتراک دارند. این گوشی‌ها در اندازه‌های مختلف و با نمایشگر‌های متفاوتی به بازار عرضه شدند تا سونی توجهش به نیاز کاربرانش را نشان دهد. 


گوشی «سونی اکسپریا Z5 کامپکت» (Sony Xperia Z5 Compact) کوچک‌ترین گوشی در بین سه گوشی سری  Z5 به‌حساب می‌آید. سونی برای اولین بار این گوشی‌ را به حسگر اثرانگشت برای امنیت بیشتر و دوربینی جدید و با کیفیت مجهز کرده است. در کنار این قابلیت‌های جدید، استفاده از قدرتمندترین تراشه‌ی حال و حاضر بازار و طراحی در اندازه‌ی جمع‌وجور می‌توانند از نکاتی باشند که سونی برای تولید این گوشی به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته است. برای آشنایی بیشتر با جدیدترین گوشی از سری Z سونی با ما همراه شوید. 

حسگر اثرانگشت

تاکنون سونی برای هیچ‌کدام از گوشی‌های تولیدی‌اش از حسگر‌های بیومتریک استفاده نکرده بود. اما در اکسپریا Z5 کامپکت، سونی هم مثل ال‌جی برای عقب نماندن از رقبایی مثل اپل و سامسونگ سعی کرد تا حسگر اثرانگشت را به گوشی‌های جدیدش اضافه کند. این حسگر به‌صورت یکپارچه با کلید روشن/خاموش روی لبه‌ی سمت راست قاب پلاستیکی  گوشی قرار داده شده است. فرقی نمی‌کند راست‌دست باشید یا چپ‌دست، می‌توانید با هر دو دست خود و به‌راحتی گوشی را به‌وسیله‌ی این حسگر آنلاک کنید.


سطح مقطع این ‌حسگر کم است و کمی در قاب گوشی فرو رفته، در عوض 360 درجه است و می‌تواند اثرانگشتتان را ازهرجهتی شناسایی کند. از این حسگر تنها می‌توان برای باز کردن قفل گوشی استفاده کرد و حداقل تا به امروز کارآیی دیگری ندارد. یکی از معایب قرارگیری حسگر روی لبه‌ی گوشی، لمس اتفاقی آن است که بعد از پنج بار شناسایی اشتباه، شما را مجبور به ورود پین کد خواهد کرد. 



دوربین

برای اولین بار در سری Z، سونی از سنسوری با رزولوشن 23 مگاپیکسل از نوع Exmor برای Z5 کامپکت استفاده کرده است. این سنسور 1/ 2.3 اینچ اندازه دارد و از دریچه‌ی دیافراگم f/2.0 بهره می‌برد. سونی ادعا کرده که این دوربین سریع‌ترین فوکوس را در بین تمامی  دوربین‌های گوشی‌ همراه دارد و می‌تواند در 0.03 ثانیه روی سوژه‌ی موردنظر شما فوکوس کند. این زمان حتی از زمان پلک زدن انسان هم کمتر است. همچنین علاوه بر این سونی ادعا دارد، باید تمام محاسبات سنتی مثل لرزش دست هنگام عکاسی  و عکاسی بی‌کیفیت در نور نامطلوب را با این گوشی فراموش کنید.  در این گوشی از فن‌آوری جدیدی که سونی آن را «تثبیت‌کننده‌ی ترکیبی تصویر» (Hybrid Image Stabilizer) نامیده استفاده شده است.  نام این فن‌آوری ترکیب لرزش‌گیر اپتیکال تصویر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را در ذهن تداعی می‌کند، اما طبق اظهارات سونی برخلاف روش سنتی دیگر لنز در داخل گوشی تکان نمی‌خورد و ثابت است و تمام این روش به‌صورت دیجیتال عمل می‌کند.  

رابط کاربری دوربین هم در مقایسه با گوشی اکسپریا Z3 تغییری نکرده است. در سمت راست این رابط کاربری کلید‌های عکاسی و فیلم‌برداری کنار یکدیگر، همچنین آیکون انتخاب حالت عکاسی و پیش‌نمایش آخرین تصویر ثبت شده دیده می‌شوند. سمت چپ را هم آیکون‌های دم‌دستی مثل تنظیم میزان روشنایی و رنگ، حالت عملکرد فلش، تغییر دوربین بین سلفی و اصلی و آیکونی برای ورود به بخش تنظیمات تکمیلی پر کرده‌اند. هنگام ثبت تصاویر با تنظیمات دستی، آیکون‌هایی برای انتخاب نوع صحنه‌ی عکاسی و تراز سفیدی هم به این آیکون‌ها اضافه می‌شوند. در بخش تنظیمات تکمیلی هم امکان تغییر رزولوشن فیلم و عکس، تنظیم تایمر برای ثبت تصویر و ضبط فیلم، فعال کردن قابلیت تشخیص چهره، امکان استفاده از خط و کش و تنظیم مربوط به پیش‌نمایش تصاویر به چشم می‌خورند. 

باید برایتان جالب باشد که کمی در مورد تصاویر ثبت شده صحبت کنیم، همان‌قدر که گوشی، فوکوس را با سرعت‌بالا انجام می‌دهد، در عوض در انجامش دقت پایینی دارد. اگر روی گلی برای عکاسی فوکوس کنید؛ شاید شاخ و برگ‌هایش واضح‌تر از خودش ثبت شوند. اما درمجموع رنگ‌ها در نزدیک‌ترین حالت به رنگ‌های واقعی ثبت می‌شوند. 

تراز سفیدی و کنتراست هم کاملا مطلوب به نظر می‌رسند. در مقابل و برخلاف ادعای سونی اگر در نور کم اقدام به ثبت تصویر کنید، در تمامی تصاویر بافت نویزی مشاهده می‌کنید که برای این گوشی دور از انتظار است. البته انتظار داریم با آپدیت‌های نرم‌افزاری مشکل فوکوس این دوربین برطرف شود. دوربین سلفی هم سنسوری 5.1 مگاپیکسلی دارد. رابط کاربری دوربین سلفی هم موارد مشابه با دوربین اصلی دارد. بافت نویزی که در تصاویر دوربین اصلی شاهدش بودیم، برای تصاویر ثبت شده با دوربین سلفی هم وجود دارند. همچنین تصاویر به‌نوعی کدر هستند و از شفافیت لازم برخوردار نیستند. 


با دوربین اصلی می‌توانید ویدیو‌های 4K با سرعت 30 فریم بر ثانیه و صدای استریو ضبط کنید. نکته‌ی عجیب، نمایش پیام "اگر دمای گوشی هنگام ضبط ویدیو بیشتر از حد مجاز شود، ضبط ویدیوی شما متوقف خواهد شد و ویدیو به‌صورت خودکار ثبت می‌شود." هنگام انتخاب حالت 4K است. سونی با این پیام، حرف‌وحدیث‌های مربوط به داغ شدن بیش‌ازاندازه‌ی Z5 کامپکت را پررنگ کرده است. با دوربین سلفی هم می‌توانید ویدیو‌هایی با رزولوشن fullHD ضبط کنید. 



سخت‌افزار، سیستم‌عامل و کارایی

اسنپ‌دراگون 810، تراشه‌ی 64 بیتی ساخت کوالکام که قبل‌تر در مورد داغ شدن بیش‌ازحدش در گوشی  HTC M9 مفصل بحث کرده بودیم . سونی، سعی کرده با استفاده از سومین نسخه‌ی بهبود یافته‌ی این تراشه برای اکسپریا Z5 کامپکت از شر داغ شدن بیش‌ازاندازه خلاص شود؛ اما همچنان در انجام امور سنگینی مثل بازی‌ کردن و ضبط ویدیو‌های 4K، شاهد داغ شدن بیش‌ازحد هستیم.

این تراشه که با لیتوگرافی 20 نانومتری تولید شده، دو پردازنده‌ی 4 هسته‌ای با فن‌آوری big.LITTLE با دو قدرت پردازشی 1.5 و 2.0 گیگاهرتز و دو معماری مختلف کورتکس A53 و A57 را روی خود دارد. همچنین پردازنده‌ی قدرتمند آدرنو 430 با قدرت پردازش 650 مگاهرتز و دو گیگابایت رم از نوع LPDDR4 و قدرت پردازش 800 مگاهرتز هم روی این تراشه قرار دارند. این مجموعه در آزمون AnTuTu عملکردی فوق‌العاده داشت و نمره‌ی خوب 61473 را کسب کرد. در عوض هنگام انجام آزمون پایداری از بالا تا پایین قاب پلاستیکی پشت Z5 کامپکت به‌صورت قابل‌توجهی داغ شده بود؛ به حدی که اگر در سفر باشید می‌توانید از قاب پشتی این گوشی برای پختن نیمرو استفاده کنید. در آزمون پردازنده‌ی گرافیکی هم این گوشی عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت و از 60 فریم ورودی با رزولوشن 1280 در 720، توانست تمام 60 فریم را پردازش کند و نمایش دهد. 

به لطف این پردازنده، Z5 کامپکت می‌تواند از شبکه‌های 4G از نوع Cat4 و از کارت حافظه‌ی جانبی تا 200 گیگابایت پشتیبانی کند. لازم است بدانید این گوشی یک سیم‌کارته است و در تک مدل 32 گیگابایتی عرضه شده است. همچنین فن‌آوری شارژ سریع در این تراشه، Z5 کامپکت را قادر می‌کند تا باتری 2700 میلی‌آمپر ساعتی‌اش از جنس لیتیوم-یون را در عرض 30 دقیقه تا 60 درصد شارژ کند.  امکانات ارتباطی دیگر مثل رادیو، بلوتوث، Wi-Fi و NFC برای کاربران این گوشی فراهم شده است. امکان مکان‌یابی دقیق با استفاده از A-GPS و GLONASS هم وجود دارد. اما در کمال تعجب امکان استفاده از قابلیت محبوب OTG برای این گوشی در نظر گرفته نشده است. 


رابط کاربری اختصاصی سونی هم در بخش‌هایی تغییراتی داشته است. مثلا در بخش نمایش  برنامه‌ها یا منوی اصلی دیگر خبری از منوی کشویی که از سمت چپ ظاهر می‌شد، نیست. در عوض آیکونی برای انتخاب حالت قرارگیری برنامه‌ها و انتخاب اندازه‌ی فونتشان و همچنین آیکون برای جستجو اضافه شده‌اند. اما شکل و شمایل آیکون‌ها، حرکت در منوها، تنظیمات و برنامه‌های پیش‌فرض همچنان همان‌هایی هستند که قبلا در سری Z شاهدشان بودیم. هماهنگی اندروید لالی‌پاپ نسخه‌ی 5.1.1 با سخت‌افزار که هر دو از نوع 64 بیتی هستند، لذت کار با این گوشی را چند برابر کرده است. 



طراحی و ساخت

به‌طور حتم اولین چیزی که هنگام دیدن گوشی توجهتان را جلب خواهد کرد، ضخامت زیاد گوشی باشد. قاب دوری گوشی آن‌قدر ناشیانه طراحی شده که در نگاه اول، احتمال ضخامتی نزدیک به یک سانتی‌متر را خواهید داد. اما این گوشی فقط 8.9 میلی‌متر ضخامت و 138 گرم وزن دارد. گذشته از این معایب قاب دور و پشتی گوشی از پلاستیک مرغوبی ساخته شده‌اند که هنگام در دست گرفتن حس خوبی را به کاربر منتقل می‌کند. این پلاستیک که از نوع مات است خیلی کم میل به جذب اثرانگشت دارد. 

قاب دور گوشی حالتی یکپارچه دارد و در زوایا گرد شده است. روی لبه‌ی بالایی این قاب جک 3.5 میلی‌متری صدا و میکروفون دوم مشاهده می‌شوند. روی لبه‌ی سمت چپ نماد تجاری XPERIA به‌صورت برجسته درج شده است در انتهای این لبه و زیر درپوشی شیار‌های سیم‌کارت و کارت حافظه‌ی جانبی قرار داده شده‌اند. زیر این درپوش هم حفره‌ای برای وصل کردن عروسک تزیینی قرار داده شده است. لبه‌ی سمت راست هم کلید‌ روشن/خاموش که حالا با سنسور اثرانگشت یکپارچه شده، کلید‌های کنترل صدا به‌صورت به هم چسبیده و کلید اختصاصی و دو مرحله‌ای ثبت تصاویر را روی خود جا داده است. کلید‌های کنترل صدا از طراحی خوبی برخوردار نیستند و خیلی سخت هنگام مکالمه بتوان آن‌ها را کنترل کرد. روی لبه‌ی پایینی گوشی هم پورت microUSB و میکروفون اصلی مکالمه به چشم می‌خورند. قاب پشتی و جلویی گوشی کاملا صاف هستند. هیچ برآمدگی یا فرورفتگی در آن دیده نمی‌شود. روی قاب جلویی نمایشگر 4.7 اینچی گوشی قرار گرفته است.

بالای نمایشگر در گوشه‌ی سمت چپ دوربین سلفی و در گوشه‌ی راستی LED اعلان‌ها جلب‌توجه می‌کنند. سونی، یکی از اسپیکر‌های اصلی گوشی و اسپیکر مکالمه گوشی را حدفاصل بین قاب جلویی و قاب دور قرار داده است. اسپیکر دیگر هم به‌صورت قرینه زیر نمایشگر و در همان مکان دیده می‌شود. بالای قاب پشتی گوشی، دوربین به همراه فلش‌اش به چشم می‌خورد. دقیقا روی خط قرینه قاب پشتی نماد NFC، برند SONY و در انتهای قاب هم نماد تجاری XPERIA حک شده‌اند. 

با توجه به اندازه‌ی 4.7 میلی‌متری نمایشگر، Z5 کامپکت از اندازه‌ی جمع‌و‌جور و قابل‌قبولی برخوردار است. حمل‌ونقل گوشی و در دست گرفتنش بسیار ساده به نظر می‌رسد. این گوشی گواهینامه‌ی IP68 دارد، یعنی می‌تواند در عمق یک متری و به طول 30 دقیقه در برابر آب دوام بیاورد. بااین‌وجود حفره‌های جک 3.5 میلی‌متری و پورت microUSB بدون درپوش طراحی شده‌اند تا کاربر هنگام کار با آن‌ها که بسیار هم پرکاربرد هستند، راحت باشد.



صفحه‌ی نمایش

برای این گوشی برخلاف دو گوشی دیگر در سری Z5، نمایشگری 4.7 اینچی در نظر گرفته شده است. این نمایشگر رزولوشن 1280 در 720 و تراکم 323 پیکسل بر اینچ دارد. نمایشگر Z5 کامپکت از نوع LCD است و به فن‌آوری IPS مجهز شده است تا دیدن محتویاتش از زوایا بدون مشکل باشد. برای محافظت از این نمایشگر لایه‌ای مقاوم در برابر خط‌وخش که به‌صورت اختصاصی در گوشی‌های سونی استفاده می‌شود به همراه لایه‌ای محافظ در برابر عرق و اثرانگشت بهره برده می‌شود.




 از نکته‌های مثبت در این گوشی استفاده از X-Reality Engine و Triluminos display برای پردازش انیمیشن‌ها و نمایش واقعی‌تر رنگ‌ها است. اگر این نمایشگر جذابیت نمایشگر‌های بزرگ را ندارد، در عوض از کیفیت و روشنایی قابل قبولی برخوردار است. نمایشگر اکسپریا Z5 کامپکت می‌تواند برای بازی و انجام کار‌های روزانه مطلوب باشد؛ اما اگر به نمایشگر‌های کوچک عادت ندارید برای وب‌گردی و مطالعه توصیه نمی‌شود. حالت استفاده با دستکش و تنظیم خودکار میزان روشنایی محیط برای این نمایشگر و در بخش تنظیماتش در نظر گرفته شده است. 


توجه به قرار دادن باتری 2700 میلی‌آمپر ساعتی، اندروید لالی‌پاپ نسخه‌ی 5.1، امکانات ارتباطی کامل و دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی در قابی کوچک همراه با امتیازاتی که ذکر شدند؛ برای همه جذاب باشند. البته نباید داغ شدن بیش‌ازاندازه‌ی این گوشی، ضخامت زیاد و وزن بالایش را هنگام خرید فراموش کرد. 



جمع‌بندی

سونی از طراحی هر گوشی در سری Z5 هدف مشخصی را دنبال می‌کند. می‌توان بازار هدف Z5 کامپکت را بانوان مشکل‌پسند دانست. البته با در نظر گرفتن رنگ‌های زرد، صورتی، مشکی و سفید این گوشی؛ به این نتیجه خواهیم رسید که در کنار دوربین‌ 23 مگاپیکسلی، حسگر اثرانگشت برای امنیت که دقت بالایی دارد، سخت‌افزار بر پایه‌ی تراشه‌ی اسنپ‌دراگون 810، دو گیگابایت رم و طراحی جمع‌وجور همه برای جلب نظر این قشر در کنار هم قرار داده شده‌اند.