معرفی کالاهای دیجیتال

معرفی کالاهای دیجیتال

بررسی و انتخاب کالای دیجیتال
معرفی کالاهای دیجیتال

معرفی کالاهای دیجیتال

بررسی و انتخاب کالای دیجیتال

Apple iPhone 4S

Apple iPhone 4S


 

 

Apple iPhone 4S

گوشی موبایل اپل آی فون 4 اس

iPhone 4s


مشخصات کلی : یک سیم کارته - قطع سیم کارت: سایز میکرو (12 × 15 میلی‌متر) - وزن : 140 گرم - دارای بدنه مقاوم

پردازنده : Apple A5 Chipset - از نوع 32 بیت

صفحه نمایش: صفحه نمایش رنگی لمسی با سایز 3.5 اینچو رزولوشن 960 × 640 | Retina دارای تراکم 330 پیکسل بر هر اینچ - قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ

حافظه : حافظه‌ داخلی 64 گیگابایت - مقدار رم 512 مگابایت

ارتباطات: پشتیبانی از شبکه 2G ، 3G - مجهز به GPRS ، EDGE ، Wi-Fi ، بلوتوث

دوربین : 8.0 مگاپیکسل - فوکوس اتوماتیک - فلش LED

صدا: اسپیکر دارد - جک 3.5 میلیمتری صدا

امکانات نرم افزاری : سیستم عامل iOS iOS 5 - پشتیبانی از زبان فارسی - امکاناتی نظیر MMS ، ایمیل ، مرورگر HTML5 ، قابلیت نمایش اسناد مایکروسافت آفیس ، قابلیت نمایش فایل‌های متنی PDF ، برنامه ویرایش عکس ، قابلیت استفاده از سرویس شبکه‌های اجتماعی

سایر مشخصات: باتری از نوع لیتیوم-پلیمر با ظرفیت 1432 میلی‌آمپر ساعت - اقلام همراه گوشی : دفترچه‌ راهنما ، کابل 30Pin Connector ، شارژر ، هندزفری



معرفی اجمالی محصول

Apple iPhone 4S


با این که می‌دانیم بسیاری از مردم دنیا منتظر معرفی iPhone 5 بودند، ولی اپل این بار با عدم معرفی نسخه‌ی 5 آیفون ما را شگفت‌زده کرد. به هر صورت iPhone 4s را می‌توان آپدیتی بر iPhone 4 دانست که مطمئنا تغییراتی انقلابی را شاهد نبوده، ولی دست کم می‌توانیم بگوییم که آپدیت‌های انجام گرفته بسیار تاثیرگذار هستند. iPhone 4s با پردازنده‌ای سریع‌تر، دوربینی با کیفیت‌تر، Virtual Assistant (Siri) هوشمندتر و این بار با یک نسخه‌ی 64 گیگابایتی همراه شده است. همانند 3Gs که پس از 3G معرفی شد و ظاهر آن را حفظ کرده بود، 4s نیز از نظر ظاهری کاملا شبیه به 4 می‌باشد تا اگر صاحب یکی از این دو شدید کسی در نگاه نخست متوجه نشود که کدام یک را در دست دارید. اپل ادعا می‌کند که 4s بهترین و شگفت‌انگیزترین iPhone‌ی است که تا به حال تولید کرده. البته که همینطور است، به خصوص اینکه به کمک نرم‌افزار Siri می‌توانید با گوشی خود به صورت شفاهی مکالمه داشته باشید. خواننده‌ی ادامه‌ی نقد و بررسی باشید تا ببینیم آیا چنین آپگریدهایی ارزشمند بوده‌اند یا خیر.


مشخصات فنی Apple iPhone 4S

مشخصات کلی

تعداد سیم کارت

یک سیم کارته

قطع سیم کارت

سایز میکرو (12 × 15 میلی‌متر)

ابعاد

9.3 × 58.6 × 115.2 میلی‌متر

وزن

140 گرم

ساختار بدنه

فلز و شیشه (قاب دور فلزی)

 

 

پردازنده

تراشه

Apple A5 Chipset

پردازنده ‌ی مرکزی

Dual-Core Cortex-A9 CPU

نوع پردازنده

32 بیت

فرکانس پردازنده ‌ی مرکزی

1.0 گیگاهرتز

پردازنده ‌ی گرافیکی

PowerVR SGX543MP2 GPU

حافظه

حافظه داخلی

در 3 نوع

GB 8

GB 16

GB 32

GB 64

RAM مقدار

512 مگابایت

پشتیبانی از کارت حافظه جانبی

ندارد

صفحه نمایش

صفحه نمایش رنگی

دارد

صفحه نمایش لمسی

دارد

نوع

LCD

فن‌آوری

IPS

اندازه

3.5 اینچ

رزولوشن

960 × 640 | Retina

تراکم پیکسلی

330 پیکسل بر هر اینچ

تعداد رنگ

16 میلیون رنگ

محافظت

Corning Gorilla Glass

سایر قابلیت‌ها

مجهز به پوششی مقاوم در برابر جذب عرق و اثر انگشت (Oleophobic Coating)

قابلیت دریافت تا 10 لمس همزمان

ارتباطات

شبکه های ارتباطی

  2G , 3G

شبکه2G

GSM 850 / 900 / 1800 / 1900

شبکه3G

HSDPA 850 / 900 / 1900 / 2100

HSPA با سرعت دانلود 14.4 مگابیت بر ثانیه و آپلود 5.76 مگابیت بر ثانیه

فن‌آوری‌های ارتباطی

GPRS , EDGE , Wi-Fi , بلوتوث

Wi-Fi

Wi-Fi 802.11 b/g/n

Hotspot

بلوتوث

نسخه‌ 4

A2DP , LE

فن‌آوری مکان‌یابی

A- GPS , GLONASS

درگاه ارتباطی

30Pin Connector

دوربین

دوربین

دارد

رزولوشن عکس

8 مگاپیکسل

فوکوس اتوماتیک

دارد

فلش

LED

فیلمبرداری

رزولوشن 1080 × 1920 و سرعت 30 فریم بر ثانیه (1080p@30FPS)

سایر قابلیت‌های دوربین

سایز سنسور 1/3.2 اینچ (''Sensor Size 1/3.2)

ثبت تصاویر با پیکسلهایی به سایز 1.4 میکرومتر (1.4µm Pixel Size)

قابلیت عکاسی و فیلمبرداری همزمان (Simultaneous HD video and image recording)

قابلیت ثبت موقعیت جغرافیایی عکس‌ها و فیلم‌ها (Geo-Tagging)

قابلیت فوکوس با اشاره روی سوژه (Touch Focus )

قابلیت تشخیص چهره و لبخند (Face and Smile Detection)

قابلیت عکاسی پانوراما ( Panorama )

قابلیت عکاسی HDR

دوربین سلفی

دارای سنسور با رزولوشن VGA

فیلمبرداری با رزولوشن 640 × 480 و سرعت 30 فریم بر ثانیه (480p@30FPS)

صدا

بلندگو

دارد

جک 3.5 میلی‌متری صدا

دارد

امکانات نرم افزاری

سیستم عامل

iOS

نسخه سیستم عامل

iOS 5

پشتیبانی از زبان فارسی

دارد

منوی فارسی

ندارد

قابلیت‌های نرم‌افزاری

MMS , ایمیل , مرورگر HTML5 , قابلیت نمایش اسناد مایکروسافت آفیس , قابلیت نمایش فایل‌های متنی PDF , قابلیت استفاده از سرویس شبکه‌های اجتماعی , برنامه ویرایش عکس

دفترچه تلفن

با امکان افزودن مخاطب به تعداد بی‌نهایت

موسیقی

ACC , MP3 , WAV

ویدیو

MP4 , H.264

ضبط صدا

دارد

سایر مشخصات

حس‌گرها

ژیروسکوپ (Gyro Sensor) , قطب‌نما (Compass) , شتاب‌سنج ( Accelerometer ) , مجاورت ( Proximity Sensor ) , روشنایی ( Light Sensor )

باتری قابل تعویض

ندارد

مشخصات باتری

باتری از نوع لیتیوم-پلیمر با ظرفیت 1432 میلی‌آمپر ساعت

میزان شارژ آماده به کار

200 ساعت

میزان شارژ مکالمه

14 ساعت

سایر قابلیت‌ها

قابلیت حذف صدا‌های مزاحم هنگام مکالمه با استفاده از میکروفون دوم (Active Noise Cancellation With Dedicated Mic)

مجهز به دستیار صوتی اپل Siri

مجهز به سرویس‌های ابری iCloud

دارای خروجی TV-out از طریق پورت 30Pin

اقلام همراه گوشی

دفترچه‌ راهنما , کابل 30Pin Connector , شارژر , هندزفری

www.mtlc.blogsky.com

 

 

 


 iPhone 4s



 نقد و بررسی تخصصی 

سخت افزار

"آشنا" واژه‌ی خوبی برای توصیف بدنه‌ی خارجی 4s است. وقتی iPhone 4 در تابستان سال 2010 به بازار آمد واقعا با دیگر گوشی‌های هوشمند موجود متفاوت بود. به طوری که قسمت جلو و پشتی آن را شیشه در بر گرفته بود، پیچ‌های قسمت‌های مختلف در معرض دید بودند و حلقه‌ای از فولاد مقاوم پیرامون آن را پوشانده بود. بنابراین احساسی که با 4s خواهید داشت همان احساسی است که با در دست داشتن 4 به شما دست می‌دهد. نسبت به گوشی‌های هوشمند آندروید موجود در بازار، 4s در دست کوچک و چگال احساس می‌شود. این دقیقا برخلاف احساسی است که از بسیاری گوشی‌های بزرگتر با بدنه‌ی پلاستیکی به شما دست می‌دهد. در حقیقت 4s با وزن 140 گرم حدود 3 گرم از iPhone 4 که 137 گرم وزن داشت سنگین‌تر است. از نظر طراحی نیز فقط بعضی کنترل‌ها؛ چند میلی‌متر جابجا شده‌اند و همانطور که پیش از این گفتیم به نظر نمی‌آید که حتی طرفداران پر و پا قرص اپل هم از دور متوجه تفاوت این دو شوند. 


اما iPhone 4 علی‌رغم همه‌ی امکانات و خوبی‌هایی که داشت به یک چیز دیگر هم معروف شده بود و آن مشکلات در آنتن دهی بود. البته در مورد 4s نمی‌توانیم خیلی زود قضاوت کنیم چرا که این موضوع باید به عنوان بازخورد از تعداد زیادی از مشتریان در طی استفاده‌ی زیاد دریافت شود. با این حال به نظرمان می‌آید که 4s عملکرد بهتری نسبت به 4 دارد به خصوص که نشانگر آنتن ما در موقعیت‌هایی که iPhone 4 یک ستون کم دارد تا آخر پر است. عاقلانه هم این بوده که طراحان اپل اشتباه iPhone 4 را بر روی 4s تکرار نکنند و ما هم فکر می‌کنیم که این مورد کاملا حل شده باشد. 


خوشبختانه از نظر سخت افزارهای داخلی تحول خیلی زیادی رخ داده است. اپل این بار تصمیم گرفته که از پردازنده‌ی A5 استفاده کند. درست همان پردازنده‌ی دو هسته‌ای که پیش از این بر روی iPad 2 استفاده شده بود. هرچند که اپل از گفتن این موضوع امتناء کرده، ولی این پردازنده بر روی iPhone 4s با سرعت ساعتی 800 مگاهرتز کار می‌کند و این در حالی است که سرعت ساعتی آن بر روی iPad 2 همان 1 گیگاهرتز بود. حافظه‌ی RAM هم بر روی همان مقدار 512 مگابایت ثابت مانده ولی این بار iPhone 4s در نسخه‌ی 64 گیگابایتی هم موجود می‌باشد. 


یکی دیگر از تحولات داخلی صورت گرفته، پشتیبانی از شبکه‌ی وایرلس می‌باشد. iPhone 4s یک گوشی چهار بانده‌ی UMTS / HSDPA / HSUPA 850, 900, 1900, 2100MHz و چهار بانده‌ی GSM / EDGE 850, 900, 1800, 1900MHZ است که از دو باند CDMA EV-DO Rev. A 900, 1900MHz هم پشتیبانی می‌کند. بدین معنی که iPhone 4s تقریبا از تمامی شبکه‌های 3G در هر جایی که باشید می‌تواند پشتیبانی کند. البته تا آن جایی که به نسخه‌های Factory Unlocked مربوط می‌شود، پشتیبانی از 4G وجود ندارد. 


در قسمت جلوی دستگاه همان نمایشگر 3.5 اینچی 960X640 پیکسلی Retina قرار دارد که 16 ماه پیش ما را شگفت‌زده کرده بود. این نمایشگر که تراکم پیکسل 336ppi را ارایه می‌کند همچنان برای تماشا کردن واقعا لذت بخش است. مطمئنا پس از یک سال و نیم همچنان یکی از با کیفیت‌ترین پنل‌های موجود بر روی گوشی‌های تلفن همراه می‌باشد. ولی اکنون گوشی‌های هوشمند نسبت به آن چه که در سال 2010 بوده‌اند بزرگتر شده‌اند و 3.5 اینچ به نظر می‌رسد که در بین آن‌ها کوچک باشد. به خصوص اینکه وقتی با گوشی‌های 4.2 اینچی کار می‌کنیم، دیدن دنیای دیجیتال از طریق نمایشگر 3.5 اینچی کمی آزار دهنده و خسته کننده به نظر می‌آید. البته سایز این گوشی برای دست‌های متوسط و کوچک سایز مناسبی است ولی به هر صورت هنوز بحث بر سر ابعاد ایده‌آل یک گوشی هوشمند باقیست. 


نرم افزار

مدت زمان زیادی از معرفی iOS 5 نمی‌گذرد، با این حال بر روی iPhone 4s استفاده شده است. این جدیدترین نسخه‌ی سیستم عامل اپل می‌باشد که البته در پایه و اساس، با نسخه‌ی پیشین تفاوت چندانی نمی‌کند. البته iOS 5 شاهد بهبودهای کوچک و بزرگی بوده که استفاده از آن را ساده‌تر و لذت بخش‌تر کرده است. یک ویژگی جدید و بسیار جالبی که در این سیستم عامل می‌بینیم "Siri" می‌باشد که در حقیقت کمک کننده‌ی دیجیتالی شما (Your Own Digital Helper) می‌باشد و شما می‌توانید با گوشی خودتان صحبت کنید و حتی از آن کمک بخواهید. این در واقع یک شاخه از پروژه‌ی DARPA با نام CALO می‌باشد که در اوایل سال 2010 اپل این کمپانی را خرید و اکنون از عملکردهای آن در iOS 5 استفاده می‌کند. چیزی که بر روی این سیستم عامل استفاده شده به صورت عمدی خیلی متفاوت از نسخه‌های پیشین می‌باشد. شاید بسیاری بگویند که این به دلیل پردازنده‌ی خود گوشی بوده است و اینکه پردازنده‌های ضعیف‌تر نمی‌توانند عمل تشخیص و پردازش صدا را به سرعت انجام دهند، ولی عمل پردازش و جستجو جایی در بانک اطلاعاتی عظیم اپل رخ می‌دهد و گوشی‌های با پردازنده‌ی ضعیف‌تر هم می‌توانند از پس آن برآیند. 


Siri پدیده‌ی بسیار جالبی است. شما می‌توانید هر سوالی را که خواستید به صورت کلامی و شفاهی (به زبان انگلیسی) از گوشی بپرسید و جواب آن را دریافت نمایید. این ویژگی می‌تواند برای بسیاری وظایف به کار آید مانند ارسال پیام متنی، پیدا کردن یک محل مانند یک رستوران یا هر محل دیگری، تنظیم ساعت و تنظیم زمان زنگ زدن ساعت و یا هر وظیفه‌ی دیگری که بخواهید. بگذارید یک مثال بزنیم. برای مثال شما می‌خواهید به همسرتان بگویید که در مسیر رسیدن از محل کار به خانه، بچه‌ها را نیز از مدرسه بیاورد. خوب کافی است که به Siri این طور توضیح دهید: " به همسرم بگویید که بچه‌ها را فراموش نکند". Siri یک پیام متنی برای همسرتان با این مضمون می‌فرستد: "بچه‌ها را فراموش نکن". جالب است، ولی Siri چگونه می‌فهمد که همسر شما کیست؟ خوب شما باید پیش از این اطلاعات خود شامل محل کار، نام خود، نام همسرتان، شماره‌ی تلفن و دیگر اطلاعات را وارد کرده باشید تا Siri بلافاصله این کار را برای شما انجام دهد. در غیر این صورت Siri (که صدای یک خانم است) از شما خواهد پرسید که: "من نمی‌دانم همسر شما کیست!، لطفا اطلاعات همسرتان را وارد کنید" و شما باید اطلاعات را وارد کنید و حتی اگر نخواستید این کار را انجام دهید در همین حین می‌توانید از Siri بخواهید که شماره تلفن او را به صورت شفاهی از شما دریافت کند و بلافاصله پیام متنی را ارسال نماید.


این کار را برای پاسخ به یک پیام متنی هم می‌توانید به کار گیرید. برای مثال یک پیامی برای شما ارسال شده و شما به Siri می‌گویید: "پاسخ بده، شما را خواهم دید" Siri دیگر از شما نمی‌پرسد که به چه کسی پاسخ دهم چرا که فرستنده معلوم است. هرچند که Siri هم می‌تواند کامل‌تر از این باشد، ولی تا حدودی کار کردن با آن از چیزی که بر روی سیستم عامل Google Android می‌بینیم راحت‌تر است. به طوری که لزومی ندارد دقیقا دستورات را به یاد بیاورید و عین آن را بگویید. برای مثال در برنامه‌ی Navigation آندروید شما اگر بخواهید به مکانی بروید باید دستور بدهید: " Directions To X" و این در حالی است که در Siri می‌توانید بگویید: " Get Me Directions To X" و یا حتی بگویید "Tell Me How To Get To X". بنابراین تفاوتی نمی‌کند که شما چه بگویید و این بیشتر شبیه به یک مکالمه‌ی واقعی می‌باشد. در ضمن Siri از آن جایی که با شما مکالمه‌ی متقابل دارد بسیار واقعی و جذاب به نظر می‌رسد. با این که Siri از صدای یک خانم استفاده می‌کند ولی اگر از او بپرسید که شما آقا یا خانم هستید؟ او پاسخ خواهد داد که "هیچکدام!" 


از نظر دقت، برتری خاصی از Siri نسبت به چیزی که بر روی Android و WP7 است ندیدیم. البته همانطور که گفتیم Siri دوستانه‌تر و راحت‌تر است. WP7 گاهی اوقات مشکلاتی برایش پیش می‌آید و جملات را کاملا اشتباه درک می‌کند. امیدواریم که در آینده Siri بتواند به صورت Offline هم کار کند، چرا که در حال حاضر برای استفاده از Siri باید از طریق 3G یا Wi-Fi به شبکه متصل باشید. یک نکته‌ی دیگر و به خصوص برای هموطنان عزیز فارسی زبان این است که شما فقط به زبان انگلیسی می‌توانید با Siri مکالمه داشته باشید. 


باتری و عملکرد

باتری گوشی iPhone 4s کمی از باتری iPhone 4 بزرگتر و پرظرفیت‌تر است و این در حالی است که 4s تجهیزات داخلی به صرفه‌تری نیز در مصرف انرژی دارد. اپل قول داده که باتری این گوشی در حالی که به شبکه‌ی 3G وصل باشد می‌تواند تا 8 ساعت شارژدهی کند که این حدود 1 ساعت بیشتر از نسخه‌ی پیشین است. البته به طرز عجیبی زمان شارژدهی در حالت Standby از 300 ساعت بر روی iPhone 4 به 200 ساعت بر روی 4s افت کرده است. دیگر کمیت‌ها در شارژدهی باتری مثل 14 ساعت زمان مکالمه‌ی GSM، 10 ساعت تماشای ویدیو و 40 ساعت گوش داده به موسیقی همانند مدل پیشین ثابت باقی مانده‌اند. 

از نظر سرعت و قدرت عملکرد گوشی، به هر صورت به دلیل وجود پردازنده‌ی سریع‌تری که بر روی آن وجود دارد، انتظارات بالاتری را نیز از آن داریم. برای مثال در بنچ مارک SunSpider 9.1 JavaScript ما توانستیم به عدد خیلی خوب 2200 میلی‌ثانیه برسیم و این در حالی است که متوسطی که برای iPhone 4 بدست آوردیم 3700 میلی‌ثانیه بود که در نتیجه 4s بسیار سریع‌تر است. در حقیقت امتیازی که 4s کسب کرد در حد Samsung Galaxy Tab 10.1 است. این در حالی است که iPad 2 با امتیاز 1700 میلی‌ثانیه هنوز سریع ترین می‌باشد. ولی همه چیز بنچ مارک نیست. در تست‌های واقعی هم که انجام دادیم عملکرد iPhone 4s واقعا خیره کننده بود. هرچند که برنامه‌ها نسبت به iPhone 4 زودتر بارگزاری می‌شوند، بازی‌ها راحت‌تر انجام می‌گیرند و بارگزاری صفحات وب نیز سریع‌تر است ولی فکر نمی‌کنیم کاربران عادی فرق چندانی را بین 4s و مدل پیشین احساس کنند. 


دوربین

اما دوربین قسمتی بوده که iPhone 4s نسبت به مدل پیشین پیشرفت چشمگیری را در آن شاهد بوده است. اکنون iPhone 4s مجهز به دوربین 8 مگاپیکسلی با سنسور بسیار پیشرفته‌ی Backside illuminated CMOS و لنز با کمینه‌ی نسبت کانونی F/2.4 می‌باشد که واقعا عالی عمل می‌کند. اما به جز کیفیت، نخستین چیزی که توجه ما را به خود جلب می‌کند سرعت عکاسی بسیار بالای آن است. به طوری که نرم‌افزار این دوربین عملکردی خیلی سریع‌تر از iPhone 4 دارد. همچنین توانایی عکاسی HDR را نیز دارا می‌باشد. ما این دوربین را در خیابان و در حالی که حرکت می‌کردیم و عکس می‌گرفتیم تست کردیم. کیفیت عکس‌های گرفته شده با این دوربین بسیار خوب است و میان دوربین‌های گوشی‌های تلفن همراهی که تا به حال تست کرده‌ایم، واقعاً بهترین است. عمل فوکوس خودکار آن نیز خیلی سریع و دقیق است. فیلم‌برداری هم مثل عکاسی کیفیتی کاملا عالی دارد. ویدیوها با کیفیت 1080p Full HD ضبط می‌شوند و فوکوس خودکار هم باز بسیار سریع و دقیق است. به هر صورت همه چیز دوربین این گوشی خیلی خوب است. ولی اپل یک مسئله را هنوز در این گوشی حل نکرده است و آن جای قرارگیری لنز می‌باشد. لنز خیلی گوشه قرار گرفته و اگر حواستان جمع نباشد ممکن است که انگشت خود را بر روی آن قرار دهید. 


جمع بندی

برای جمع‌بندی باید بگوییم، همانطور که انتظار داشتیم، iPhone 4s بهترین گوشی آیفونی است که تا به حال دیده‌ایم. البته این بهترین گوشی آیفون پدیده‌ی کاملا جدیدی نیست، بلکه همانطور که گفتیم بر شانه‌های پادشاه قبلی یعنی iPhone 4 قرار گرفته است و گویی 4s فقط آپگریدی بر روی iPhone 4 می‌باشد. با این حال iPhone 4s هنوز دو سوال بدون جواب را برای ما باقی می‌گذارد. اول اینکه آیا 4s بهترین گوشی موجود در بازار تا به این تاریخ است؟ و سوال دوم اینکه آیا این آپگرید ارزشش را داشته است یا نه؟ 


جواب دادن به سوال نخست کمی سخت‌تر است. به خصوص اینکه اکنون شاهد گوشی‌های واقعا پیشرفته‌ی Android در بازار هستیم و نمایشگر 3.5 اینچی 4s و عدم پشتیبانی از 4G می‌تواند جایگاه آن را به عنوان بهترین کمی متزلزل کند. اما برای جواب سوال دوم باید بگوییم که، بله اگر تا به حال iPhone 4 نداشته‌اید و تازه قصد خرید یک iPhone را دارید و یا اینکه از iPhone 3GS می‌خواهید یک مدل بالاتر بخرید، ارزشش را دارد. ولی اگر اکنون صاحب یک iPhone 4 لزومی ندارد که به iPhone 4s آپگرید شوید. به نظر ما تفاوت بین 3G و 3GS خیلی بیشتر از 4 و 4s بوده است.