معرفی کالاهای دیجیتال

معرفی کالاهای دیجیتال

بررسی و انتخاب کالای دیجیتال
معرفی کالاهای دیجیتال

معرفی کالاهای دیجیتال

بررسی و انتخاب کالای دیجیتال

HTC One E9 Plus

HTC One E9 Plus

 

 

HTC One E9 Plus

گوشی موبایل اچ‌تی‌سی مدل One E9 Plus

معرفی اجمالی محصول

HTC One E9 Plus


شرکت اچ‌تی‌سی بدون هیچ‌گونه مراسم معارفه‌ای در 10 ام فروردین سال 93 شمسی از آخرین فبلت خود به نام اچ‌تی‌سی وان E9 پلاس در وب‌سایت رسمی چین خود معرفی به عمل آورد. همان طور که احتمالا می‌دانید، اصلی‌ترین تفاوت گوشی‌های سری E و M شرکت اچ‌تی‌سی به جنس بدنه‌ی آن‌ها مربوط می‌شود. مرغوب‌ترین و با‌کیفیت‌ترین گوشی‌های این شرکت، سری M است که از بدنه‌‌ای تماما فلزی بهره می‌برند. در طرف مقابل، گوشی‌های سری E قرار دارند که دارای بدنه‌ی پلاستیکی هستند. از دیگر تفاوت‌های چشم‌گیر این گوشی با وان M9 (پرچم‌دار امسال اچ‌تی‌سی) می‌توان به نمایشگر بزرگ‌تر و با کیفیت‌تر، مجموعه‌ی سخت‌افزاری متفاوت، دوربین سلفی بهتر و وایدتر و ظرفیت باتری بیشتر اشاره کرد. وان E9 پلاس به یک نمایشگر بزرگ 5.5 اینچی مجهز شده که وضوح تصویر 2560 × 1440 پیکسل را به نمایش می‌دهد. با توجه به رزولوشن بالایی که این نمایشگر دارد، تراکم پیکسلی بالای 534 پیکسل بر هر اینچ برای آن بدست می‌آید. همچنین روی این نمایشگر، لایه‌ی محافظ گوریلا گلس 4 قرار گرفته که می‌تواند محافظت خوبی را در برابر خط و خش داشته باشد. سخت‌افزار این فبلت را تراشه‌ی مدیاتک نسخه‌ی MT6795M، یک پردازنده‌ی هشت هسته‌ای با سرعت 2 گیگاهرتز و پردازنده‌ی گرافیکی PowerVR G6200 تشکیل می‌دهد. همچنین برای این دستگاه از سه گیگابایت حافظه‌ی رم و 32 گیگابایت حافظه‌ی داخلی در نظر گفته شده که قابل افزایش توسط کارت حافظه‌ی microSD تا 128 گیگابایت است. حسگر دوربین اصلی این گوشی کاملا مشابه با حسگر به کار رفته برای وان M9 است و 20 مگاپیکسل رزولوشن دارد. همچنین یک فلاش LED این دوربین را همراهی می‌کند. اما دوربین سلفی وان E9 پلاس را می‌توان یکی از مزیت‌های بزرگ آن نسبت به پرچم‌دار سال 2015 اچ‌تی‌سی دانست. یک حسگر 13 مگاپیکسلی در بالای نمایشگر این گوشی قرار گرفته که می‌تواند عکس‌هایی با رزولوشن بالا ثبت کند. از دیگر ویژگی‌های ممتاز این گوشی می‌توان به پشتیبانی از دو سیم کارت به طور همزمان، اسپیکرهای دوتایی استریو (دالبی) و پشتیبانی از شبکه‌ی LTE Cat 4 اشاره کرد. در نهایت باید به باتری این گوشی اشاره کنیم. در زیر قاب این گوشی، یک باتری لیتیوم پلیمری با ظرفیت 2840 میلی آمپر ساعت قرار گرفته که توسط کاربران قابل تعویض نیست. این گوشی به طور متوسط می‌تواند تا 590 ساعت در شبکه‌ی 2G در حالت استندبای قرار گیرد. همچنین می‌تواند تا 21 ساعت و نیم با مکالمه‌ی ممتد کاربران شارژ نگه دارد.


مشخصات فنی   HTC One E9 Plus

مشخصات کلی

تعداد سیم کارت

دو سیم کارته

قطع سیم کارت

سایز نانو (8.8 × 12.3 میلی‌متر)

ابعاد

7.5 × 76.5 × 156.5 میلی‌متر

وزن

150 گرم

ساختار بدنه

پلاستیک

پردازنده

تراشه

Mediatek MT6795M Chipset

پردازنده ‌ی مرکزی

Octa Core ARM Cortex-A57 CPU

نوع پردازنده

64 بیت

فرکانس پردازنده ‌ی مرکزی

2 گیگاهرتز

پردازنده ‌ی گرافیکی

PowerVR G6200

حافظه

حافظه داخلی

32 گیگابایت

مقدار  RAM

3 گیگابایت

پشتیبانی از کارت حافظه جانبی

microSD

قابلیت نصب کارت حافظه

دارد

حداکثر ظرفیت کارت حافظه

128 گیگابایت

صفحه نمایش

صفحه نمایش رنگی

دارد

صفحه نمایش لمسی

دارد

نوع

LCD

فن‌آوری

IPS

اندازه

5.5 اینچ

رزولوشن

2560 × 1440 | QuadHD

تراکم پیکسلی

534 پیکسل بر هر اینچ

تعداد رنگ

16 میلیون رنگ

محافظت

Corning Gorilla Glass 4

سایر قابلیت‌ها

قابلیت دریافت تا 10 لمس همزمان

ارتباطات

شبکه های ارتباطی

4G , 3G , 2G

شبکه 2G

GSM 850 / 900 / 1800 / 1900

هر دو سیم کارت

شبکه 3G

HSDPA 850 / 900 / 1900 / 2100

توضیحات 3G

HSPA با سرعت دانلود 42.2 مگابیت بر ثانیه و آپلود 5.76 مگابیت بر ثانیه

شبکه 4G

LTE band 1|2100, 3|1800, 5|850, 7|2600, 8|900, 20|800

LTE از نوع Cat6 با سرعت دانلود 300 مگابیت بر ثانیه و آپلود 50 مگابیت بر ثانیه

فن‌آوری‌های ارتباطی

EDGE , GPRS , NFC , Wi-Fi , بلوتوث , رادیو

Wi-Fi

Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac

 Dual-band, Wi-Fi Direct, DLNA , Hotspot

بلوتوث

نسخه‌ 4.1

A2DP , apt-X

فن‌آوری مکان‌یابی

A- GPS , GLONASS

درگاه ارتباطی

microUSB v2.0

دوربین

دوربین

دارد

رزولوشن عکس

20 مگاپیکسل

فوکوس اتوماتیک

دارد

فلش

LED

فیلمبرداری

رزولوشن 2160 × 3840 و سرعت 30 فریم بر ثانیه (2160p@30FPS)

سایر قابلیت‌های دوربین

قابلیت ثبت موقعیت جغرافیایی عکس‌ها و فیلم‌ها (Geo-Tagging)

قابلیت فوکوس با اشاره روی سوژه (Touch Focus )

قابلیت تشخیص چهره ( Face Detection )

قابلیت عکاسی پانوراما ( Panorama )

قابلیت عکاسی HDR

دوربین سلفی

دارای سنسور با رزولوشن 13 مگاپیکسل

صدا

جک 3.5 میلی‌متری صدا

دارد

بلندگو

استریو

امکانات نرم افزاری

سیستم عامل

Android

نسخه سیستم عامل

Lollipop 5.0

پشتیبانی از زبان فارسی

دارد

منوی فارسی

ندارد

قابلیت‌های نرم‌افزاری

MMS , ایمیل , برنامه ویرایش عکس , جاوا , سرویس‌های گوگل شامل Google Search, Google Maps, Gmail و YouTube , قابلیت استفاده از سرویس شبکه‌های اجتماعی , قابلیت نمایش اسناد مایکروسافت آفیس , قابلیت نمایش فایل‌های متنی PDF , مرورگر HTML5

دفترچه تلفن

با امکان افزودن مخاطب به تعداد بی‌نهایت

موسیقی

+eAAC , MP3 , WAV

ویدیو

H.264 , MP4

ضبط صدا

دارد

سایر مشخصات

حسگر ها

روشنایی (Light) , ژیروسکوپ (Gyro) , شتاب‌سنج ( Accelerometer ) , قطب‌نما (Compass) , مجاورت ( Proximity )

باتری قابل تعویض

ندارد

مشخصات باتری

باتری از نوع لیتیوم-پلیمر با ظرفیت 2800 میلی‌آمپر ساعت

میزان شارژ آماده به کار

617 ساعت

میزان شارژ مکالمه

15 ساعت

سایر قابلیت‌ها

قابلیت حذف صدا‌های مزاحم هنگام مکالمه با استفاده از میکروفون دوم (Active Noise Cancellation With Dedicated Mic)

اقلام همراه گوشی

دفترچه‌ راهنما , شارژر , هندزفری , کابل USB

www.mtlc.blogsky.com

 

 

 

 نقد و بررسی تخصصی

HTC One E9 Plus



در سال 2015، شرکت HTC به‌جای یک گوشی، اقدام به عرضه‌ی چندین گوشی نسبتا بالارده کرد. چهار گوشی با اسامی و مشخصات سخت‌افزاری تقریبا مشابه که انتخاب را برای خریداران را با مشکل روبرو می‌کنند. هدف HTC از تولید چهار گوشی مشابه مشخص نیست. اولین گوشی که لقب پرچم‌دار HTC را یدک می‌کشد، گوشی HTC M9 است. M9 با نمایشگر fullHD و پردازنده‌ی اسنپ‌دراگون که محکوم‌به داغ شدن بیش‌ازحد شد.

گوشی بعدی M9پلاس است که باکمی تغییر مثل قرار گرفتن دو دوربین در قاب پشتی‌اش، نمایشگر QuadHD و حس‌گر اثرانگشت عرضه شد. دراین‌بین HTC نسخه‌ی ضعیف شده از پرچم‌دار خود، یعنی گوشی HTC E9پلاس معرفی کرد. این گوشی را می‌توان نسخه‌ای پلاستیکی از M9 دانست. البته در سخت‌افزار هم می‌توان گفت تغییراتی بزرگی در مقایسه با M9 دارد. بعدازاین گوشی‌ها هم نوبت به HTC ME رسید که بدنه‌ی از جنس پلی کربنات دارد و به حس‌گر اثرانگشت مجهز شده است.  . گوشی مدنظر ما از سری One E شرکت HTC است.  سری E گوشی‌هایی را در برمی‌گیرد که ازنظر شکل و شمایل شباهت زیادی به پرچم‌داران با کد عددی مشابه دارند، اما ازنظر سخت‌افزاری و جنس بدنه تغییراتی  با مشابه‌های خود دارند. 

 

 

 

طراحی و ساخت 

حدود دو سالی می‌شود که در گوشی‌های HTC شاهد طراحی‌هایی هستیم که اغلب شبیه به هم هستند. در گوشی E9پلاس هم این سبک طراحی تکرار شده است. این گوشی شباهت‌های زیادی به گوشی‌های M8، E8 و M9 دارد. اما برخلاف M9 و M8 این گوشی مثل E8 از جنس پلاستیک ساخته‌شده است. این پلاستیک جنس مرغوبی دارد و به‌نوعی پرداخت‌شده تا شبیه به فلز جلوه کند. برخلاف بقیه‌ی گوشی‌های هم‌شکل، E9پلاس نواری به رنگ نقره‌ای به دور خود دارد. این نوار باریک به رنگ‌های نقره‌ای و طلایی بسته به رنگ کلی گوشی تغییر می‌کند. این نوار پلاستیکی که قرار است شبیه به فلز به نظر برسد،  جلوه‌ی زیبایی را به E9+ بخشیده است. 

گفتنی است، جک 3.5 میلی‌متری صدا، روی لبه‌ی بالایی گوشی، به چشم می‌خورد. روی لبه‌ی سمت چپ درپوشی نسبتا طویل قرار دارد که پس از باز کردنش که کار نسبتا دشواری است،  شیار‌های سیم‌کارت‌ها و کارت حافظه‌ی جانبی قابل‌مشاهده هستند . روی لبه‌ی سمت راست هم کلیدهای کنترل صدا به‌صورت به هم چسبیده و کلید روشن/خاموش قرار دارند. روی لبه‌ی پایینی فقط پورت microUSB قرارگرفته است.

روی گوشی را صفحه‌نمایش بزرگ 5.5 اینچی E9پلاس پوشانده، این نمایشگر حاشیه‌ای به طول 5 میلی‌متری و سیاه‌رنگ دارد. زیر قسمت بالایی این حاشیه‌ چراغ اعلان‌ها و حسگر نور و مجاورت قرارگرفته‌اند. زیر قسمت پایین این حاشیه هم برند تجاری htc نقش بسته است. در بالای  این حاشیه و روی قسمت پلاستیکی قاب جلو، دوربین سلفی و حفره‌های معروف HTC قرارگرفته‌اند. در زیر حاشیه‌ی سیاه‌رنگ هم حفره‌هایی به تقارن قرارگرفته‌اند. زیر  حفره‌های بالایی، اسپیکر مکالمه و یکی از اسپیکر‌های اصلی گوشی قرارگرفته‌اند. در زیر حفره‌های پایینی هم دیگر اسپیکر اصلی و میکروفون اصلی مکالمه جا داده‌شده‌اند.قاب پشتی گوشی از پلاستیکی مات ساخته‌شده است. طبق روال طراحی در سایر گوشی‌های این شرکت، برند تجاری HTC که در وسط این قاب هک شده، اولین چیزی است که جلب‌توجه می‌کند. در بالای این قاب هم دوربین اصلی به شکل دایره‌ای کمی از روی قاب بیرون زده است. در زیر این دوربین، فلشی از نوع LED قرار دارد. در کنارش هم میکروفون دوم برای حذف صدا‌های مزاحم در هنگام مکالمه قرارگرفته است. 

با توجه به 5.5 اینچی بودن M9پلاس، طول این گوشی در مقایسه با عرضش، کمی بیش‌ازحد زیاد به نظر می‌رسد. همین موضوع باعث شده تا در دست گرفتن گوشی با یک دست ساده باشد؛ اما کنترل گوشی علا رغم ضخامت کمش با یک دست مشکل به نظر می‌رسد. حتی اگر دستان بزرگی داشته باشید، هنگام کار با گوشی حتما باید از دو دوست خود استفاده کنید. به‌عبارت‌دیگر دسترسی به‌تمامی نقاط نمایشگر با یک دست عملا غیرممکن به نظر می‌رسد. اگر از آن دسته افرادی هستید که عادت دارند، از گوشی خود روی میز استفاده کنند. به این نکته توجه کنید که ثابت ماندن گوشی روی سطوح صاف با توجه به بیرون زدن لنز دوربین از قاب پشتی، کار شما را باکمی مشکل مواجه خواهد کرد و گوشی هنگام تایپ یا بازی مدام شروع به تکان خوردن می‌کند. 

 

 

صفحه‌نمایش 

برخلاف گوشی M9، که برایش نمایشگری 5.0 اینچی با رزولوشن fullHD یعنی 1920 در 1080 پیکسل در نظر گرفته‌شده بود؛ HTC برای E9+ به‌نوعی سنگ تمام گذاشته و آن را به نمایشگری 5.5 اینچی با رزولوشن QuadHD معادل 2560 در 1440 پیکسل با تراکم عالی 534 پیکسل بر هر اینچ مجهز کرده است. همچنین برای محافظت از این نمایشگر هم از محافظ‌های معروف گوریلا گلس و نسخه‌ی چهارمش استفاده کرده است. به لطف فن‌آوری IPS دیدن جزئیات در این نمایشگر از زوایا با مشکل خاصی روبرو نیست و می‌توانید از دیدن راحت محتویات از زوایای مختلف، اطمینان داشته باشید.

اما مشکل روشنایی کم در این نمایشگر هم وجود دارد؛ زیر منبع نور مستقیم یا نور مستقیم خورشید نباید انتظار زیادی از نمایشگر E9پلاس داشته باشید. با انتخاب E9پلاس می‌توانید خیال خود را ازلحاظ تراکم پیکسلی و اندازه نمایشگر راحت کنید  که بهترین را از بین گوشی‌های HTC،  انتخاب کرده‌اید. از دیگر امکانات که در بخش تنظیمات نمایشگر وجود دارند، می‌توان به حالت استفاده همراه با دستکش و دستورات خاص حرکتی اشاره کرد؛ که در نوع خود قابل‌توجه هستند. برای نمایشگر این گوشی حس‌گرهای شتاب‌سنج، روشنایی و مجاورت هم در نظر گرفته‌شده‌ است. 

این نمایشگر همراه با پردازنده‌ی گرافیکی 600 مگاهرتزی PowerVR G6200 توانستند در آزمون AnTuTu از 60 فریم ورودی با رزولوشن 2560 در 1440 پیکسل، نهایتا 27 فریم را پردازش و نمایش دهند. اگر قصد خرید این گوشی برای بازی کردن را دارید می‌توان گفت انتخاب خوبی را انجام داده‌اید. 

 

 

سخت‌افزار، سیستم‌عامل و کارآیی

تراشه‌ی «هلیو ایکس 10» (Helio X10) یا همان مدیاتک MT6795M اولین حضورش را در گوشی همراه E9پلاس تجربه کرد. این تراشه از نوع 64 بیتی و لیتوگرافی 28 نانومتری ساخته‌شده است.  هلیو ایکس 10 از هشت هسته پردازنده با معماری کورتکس A7 و فرکانس پردازشی 2.2 گیگاهرتز  بهره‌مند است. برخلاف پردازنده‌ی M9 یعنی اسنپ‌دراگون 810 که به فن‌آوری big.LITTLE مجهز شده بود؛ در هلیو ایکس10 خبری از این فن‌آوری نیست. در عوض به فن‌آوری «ناوبری هسته»‌(Core Pilot) مجهز شده است. در این فن‌آوری بسته به دستورات ورودی، تراشه تصمیم می‌گیرد چند هسته از پردازنده‌های خود را به کار گیرد. همچنین پردازنده‌ی گرافیکی PowerVR G6200 و 3 گیگابایت رم بر روی این پردازنده ایفای نقش می‌کنند.  در کنار این تراشه هم 32 گیگابایت حافظه‌ی داخلی برای E9پلاس در نظر گرفته‌شده است. البته امکان افزایش حافظه‌ی داخلی تا حجم 128 گیگابایت به کمک کارت حافظه‌ی جانبی وجود دارد. به لطف این پردازنده گوشی E9پلاس از دو سیم‌کارت و شبکه‌ی 4G پشتیبانی می‌کند. در این گوشی امکان استفاده از Wi-Fi، بلوتوث، NFC و رادیو وجود دارد. HTC برای مکان‌یابی این گوشی را به A-GPS، Beidou و GLONASS مجهز کرده است. 

 

گوشی E9پلاس به اندروید لالی‌پاپ نسخه‌ی 5.0.2 مجهز شده و رابط کاربری سنس نسخهی 7 هم برای آن در نظر گرفته‌شده است. دقیقا مشابه چیزی که قبل‌تر در M9 و M9پلاس شاهدش بودیم.سخت‌افزار E9پلاس در آزمون AnTuTu نمره‌ی نه‌چندان خوب، 47192 را کسب کرد. البته  با توجه به سخت‌افزار به‌کاررفته در این گوشی انتظار بیشتری هم از E9پلاس نمی‌رود. در آزمون پایداری هم این گوشی در بدترین شرایط فقط 38 درجه سانتی‌گراد گرم شد که برای این تراشه کاملا مطلوب به نظر می‌رسد. 

 

 

دوربین

شرکت HTC در این گوشی هم دقیقا مثل گوشی M9 عمل کرده است و دوربینی 20 مگاپیکسلی به عنوان دوربین اصلی را برای E9پلاس در نظر گرفته است. بیشینه‌ی رزولوشن تصاویر ثبت شده توسط E9پلاس، 5376 در 3752 پیکسل و تناسب ابعاد تصاویر هم 10 به 6 است. این موضوع خبر از واید بودن تصاویر و لنز این دوربین می‌دهد. 

رابط کاربری سنس هفت در بخش دوربین تفاوت چندانی با نسخه‌ی قبلی نداشته است و اکثر تنظیمات در ابتدای ورود به برنامه‌ی دوربین ساده هستند. در صورت نیاز کاربر می‌تواند تنظیمات پیچیده‌تر را با استفاده از چند منوی ساده به‌کار ببندد. در انتخاب نوع عکاسی حالت‌های پیش‌فرض «عکاسی عادی» (حالت اتوماتیک)، «سلفی» و «پاناروما» موجود هستند. با استفاده از کلید «اضافه کردن» هم می‌توانید حالت مورد علاقه‌ی خودتان یا حالات Bokeh (عکاسی با فوکوس بر روی سوژه خاص و محو بودن پس‌زمینه)، Photo Booth (ثبت 4 تصویر با سرعت بالا با یک شاتر) و Split Capture (ثبت عکس با هر دو دوربین پشت و جلو) را به این سه حالت بیفزاید. همچنین در تنظیمات حالت‌های عکاسی HDR، عکاسی ماکرو (فاصله نزدیک)، عکاسی در شب و حالت دستی (Manual) هم در نظر گرفته‌شده‌اند. 

 

در E9پلاس، فیلم‌برداری به عنوان یک حالت جداگانه ‌در نظر گرفته نشده است؛ بلکه با ورود به برنامه‌ی دوربین دو کلید عکاسی و فیلم‌برداری در کنار هم قرار دارند. این مورد به کاربر امکان می‌دهد تا هنگام فیلم‌برداری، بتواند عکس هم بگیرد. دوربین سلفی E9پلاس هم کاملا راضی‌کننده است. این دوربین در ماژول 4 التراپیکسلی HTC عرضه‌شده و می‌توان ‌آن را به دوربین اصلی در M8 تشبیه کرد. با این تفاوت که این دوربین فوکوس اتوماتیک ندارد.


 

 

فاصله‌ی کانونی دوربین سلفی f/2.0 و عرض لنز آن‌هم 26.8 میلی‌متر است. دوربین سلفی‌ زاویه‌ی عکاسی واید دارد و می‌تواند نور قابل‌قبولی را ‌موقع عکاسی در تصاویر ثبت کند. تصاویر ثبت شده به‌وسیله‌ی دوربین اصلی کیفیت و جزییات قابل‌قبولی ‌دارند. هم‌چنین تصاویری که در طول روز و زیر نور خورشید ثبت‌شده‌اند به‌مراتب‌ کیفیت بهتری ‌در مقایسه با تصاویری دارند که در فضای بسته ثبت‌شده‌اند. البته علاوه بر جزییات بالا، نویز موجود در تصاویر هم رابطه‌ی مستقیمی با نور دارند؛ هرچقدر نور در هنگام عکاسی بیش‌تر باشد، نویز تصاویر ثبت شده هم کم‌تر خواهد بود. در مورد عکاسی در شب با E9پلاس هم باید گفت به لطف حس‌گر BSI نور کافی در تصاویر ثبت شده وجود دارد؛ اما نویز زیادی هم در تصاویر مشاهده می‌شود. این نویز می‌تواند به علت ثبت دقیق جزییات در تصویر باشد که در نقاطی که بین تاریکی و روشنایی هستند، نویز را بیش‌تر می‌کند. 

دوربین اصلی E9پلاس قابلیت فیلم‌برداری باکیفیت 4K (3840 در 2160 پیکسل) را دارد؛ این ویدیوها با سرعت 30 فریم بر ثانیه ضبط می‌شوند. البته ویدیوهای Full HD (1920 در 1080 پیکسل) با سرعت 60 فریم بر ثانیه و HD (1280 در 720 پیکسل) هم با سرعت 120 فریم بر ثانیه ‌توسط این گوشی ثبت می‌شوند. ویدیوهای ضبط شده توسط E9پلاس صدای استریو باکیفیتی دارند. هم‌چنین این ویدیوها جزییات بالایی دارند.

جمع‌بندی

تولید چهارگوشی که تقریبا سخت‌افزار و شکل و شمایل شبیه به هم دارند، آن‌چنان‌که بایدوشاید به مذاق طرفداران HTC خوش نمی‌آید و تصمیم‌گیری را برای آن‌ها سخت می‌کند. گوشی E9پلاس با نمایشگری بزرگ و سخت‌افزاری تقریبا میان‌رده قصد دارد تا کاربران را در انتخاب فبلتی باقابلیت‌های قابل‌قبول، کمک کند. البته بدنهی پلاستیکی این گوشی در مقایسه با M9 کمی آزاردهنده به نظر می‌رسد. در عوض خیالتان از داشتن باتری با ظرفیت خوب و دوربین‌های تقریبا باکیفیت می‌تواند راحت باشد.